14 nov

Haren in het doucheputje en waarom goede voornemens niet werken

Waarom goede voornemens niet werkenIk had het beloofd. Niet één keer maar heel vaak. Ik zou voortaan mijn haren uit het doucheputje halen. Ik deed ook echt mijn best maar werd er in de praktijk keer op keer op betrapt dat ik ze gewoon liet zitten. En zo ging het destijds ook met stoppen met eetbuien en braken. Goede voornemens, die kun je dus maar beter niet maken. Je raakt er zelf alleen maar gefrustreerd van en anderen vertrouwen je sowieso niet meer. Maar wat dan wel?

 

Ja, dat voorbeeld van die haren is behoorlijk recent en zo kan ik nog wel een paar voorbeelden noemen van goede voornemens die jammerlijk mislukten of nog steeds mislukken:

  • Mijn oplader uit het stopcontact halen als mijn telefoon opgeladen is. Echt waar, ik zag net mijn oplader weer leeg in het stopcontact zitten.
  • Mijn facebook, e-mail, twitter checken de hele dag door. Ik neem me dagelijks voor om het niet meer te doen of alleen op vast tijden en keer op keer saboteer ik mezelf en doe het toch. Echt waar, terwijl ik dit schrijf, pak ik mijn telefoon en druk op de mail-knop. Waarom?
  • Ik heb jaren beloofd echt op tijd thuis te komen, maar ik deed het niet en kwam keer op keer te laat.
  • Realistisch plannen in plaats van te veel op mijn werklijst te zetten is nog steeds een bron van frustratie. Ik doe meestal 2-3x zo lang over dingen als dat ik hoop dat ik erover doe. Maar ik plan op mijn hoop en niet op de realiteit.

7 Redenen waarom goede voornemens niet werken

Waarom goede voornemens niet werken

Wat is dat toch met goede voornemens. Je hebt ze immers niet voor niets. Je wilt er wat mee bereiken. Je wilt een beter leven dan je hiervoor had. Dat schone doucheputje laat me een fris en opgeruimd mens voelen en maakt mijn gezin gelukkiger. De oplader uit het stopcontact zorgt voor minder stroomverbruik en is goed voor het milieu. Op tijd thuiskomen zorgt voor vertrouwen en meer ontspanning. Niet meer elk uur mijn social media en e-mail checken, levert me zeeën van tijd op. En stoppen met eetbuien en braken levert een gezonder en gelukkiger leven op.

Goede voornemens hebben dus een positief doel en toch werken ze niet. Wat gaat er mis?

 

1. Je oude gedrag levert je nog te veel op

Mijn social media checken bevredigt mijn nieuwsgierigheid. Mijn eetbuien zorgden voor verdoving, voor niet hoeven voelen hoe klote mijn dag was. Als ik opeens wel zou moeten voelen dan zou dat pijn doen en daar had ik geen zin in. Als ik niet zou compenseren (braken) zou ik dik worden en dat wilde ik al helemaal niet (gruwel). Compenseren zorgde dus voor slank kunnen blijven ondanks eetbuien.

Zolang er nog te veel voordelen aan oud gedrag zitten, wil je (diep van binnen) helemaal niet veranderen en dan blijft het bij “denken over”.

 

2. Het nieuwe gedrag is te veel gedoe

Het is echt een extra handeling als je ook nog je haren uit het putje en de oplader uit het stopcontact moet halen. Het scheelt dus tijd om het niet te doen. Als ik op tijd thuis wil komen, moet ik tegen mijn collega’s zeggen dat ik eerder weg moet, krijg ik mijn werk soms niet af, kan ik net een laatste vraag of mail niet beantwoorden. Gedoe dus. En dus maar weer wat later naar huis.

 

3. Een goed voornemen is een losse flodder

Een goed voornemen is een doel en verder niets. Een doel zonder plan, zonder actiestappen en zonder planning, is niets. Is een losse flodder. Een gedachte die wegwaait met de wind. Ja, ik had wel bedacht dat ik die haren uit dat putje moest halen, maar ik dacht dat de gedachte mij zou helpen het ook te doen. Niet dus. Ik had wel bedacht dat ik wilde stoppen met eetbuien, maar had geen enkel plan daarachter zitten. En zo werkte het ook lange tijd met dat op tijd thuiskomen en de oplader in het stopcontact.

 

4. Je plan is niet praktisch

Nou kan het natuurlijk zijn dat je wel een soort van plannetje had om je goede voornemen in de praktijk te brengen. Met dat op tijd thuis komen had ik bedacht dat ik 30 minuten voordat ik naar huis zou gaan, mijn wekker zou zetten als reminder. Slim bedacht he? ……. Maar in de praktijk zette ik ‘m gewoon uit en ging door waar ik mee bezig was. Werkte dus niet.

 

5. Je geeft te snel op

Gewoontes veranderen niet van de ene dag op de andere. Gewoontes zijn er vaak langzaam in geslopen, die heb je niet 1-2-3 veranderd. Dat gaat met vallen en opstaan. Als je bij de eerste de beste tegenslag het bijltje erbij neer gooit, dan schiet het niet heel erg op. Stel je voor dat je als kind na drie keer vallen had gezegd: “Dat lopen, laat maar zitten, dat is me te veel gedoe“.

 

6. Je neemt jezelf niet serieus

Mijn lief heeft me een paar jaar geleden heel erg bewust gemaakt van mezelf. Keer op keer beloofde ik op tijd thuis te zijn en soms was dat ook zo, maar vaker nog kwam ik later dan ik had aangegeven. Totdat hij op een gegeven moment tegen mij zei “Hoe moet ik jou nou serieus nemen, als je jezelf niet eens serieus neemt“. Au……… die kwam binnen. Ik ben het nooit vergeten.

 

7. Je viert je succes niet

Waarom zou je nieuwe dingen gaan doen als het je uiteindelijk niets oplevert. Als je niet stil staat dat het je gelukt is, ben je jezelf ook niet bewust dat je het gedaan hebt en voordat je het weet zak je weer terug in je oude gedrag. Als je niet deelt met anderen wat je voornemen is en hoe je dat wilt bereiken, zullen ze je ook geen complimenten geven. Ze weten het immers niet eens.

Zo maar 7 redenen waarom goede voornemens niet werken. Hoe werkt het dan wel?

 

8 Tips om goede voornemens te laten slagen

Hoe goede voornemens wel slagen

 

1. Maak alleen goede voornemens als je iets echt wilt

Lees ook blog “De kracht van de hefboom”.

 

2. Schrap halve voornemens

Als wat je nu doet, je heel veel oplevert, blijf dit dan gewoon doen. Relax en laat je goede voornemen varen. Je gaat het toch niet in de praktijk brengen. Zet het dan niet eens op je lijstje. Dat geeft lucht en scheelt een hoop frustratie van iedereen.

 

3. Maak een plan

Een goed voornemen is een doel, een startpunt. Wat wil je in de plaats van je huidige gedrag? Bedenk welke stappen je nodig hebt om je doel te realiseren. Wat ga je anders doen? Hoe ga je dat doen? Welke acties zijn daarvoor nodig? Met wie? Wanneer? Maak het concreet.

 

4. Wees praktisch

Zorg dat je actiestap praktisch uitvoerbaar is. Hoe gemakkelijker je nieuw gedrag kunt invoegen in je dagelijkse leven, hoe groter de kans is dat het ook gaat lukken. Hoe ingewikkelder het wordt, hoe groter de kans op mislukken.

Met het doucheputje ging het vooral in de praktijk mis. Ik piekerde me suf waarom en kwam er op een gegeven moment achter. Wij douchen in het bad en als ik eenmaal uit het bad ben gestapt, zie ik het putje niet eens meer en heb dan andere dingen te doen. Dat putje is dan al helemaal uit mijn gedachte. Het enige moment dat ik er dus aan kan denken is het moment dat ik uit het bad stap. Dat is dus de juiste stap.

 

5. Zet door

Als je valt, sta dan op. Als je alleen nog maar kunt kruipen, kruip dan door. Net zo lang tot je je doel bereikt hebt. Stel je plannen bij als ze toch lastiger bleken dan je had verwacht. Werkt een stap niet, bedenk dan een andere of vraag advies aan anderen wat zij hebben gedaan. Ga door op je ingeslagen weg. Je bent goed bezig.

 

6. Neem jezelf serieus

Jij wilt dit goede voornemen realiseren. Neem jezelf dan serieus en houd je eraan. Of maak het goede voornemen niet en neem jezelf daar serieus in. Iets niet doen of willen is ook een keus. Alleen als jij jezelf serieus neemt, kunnen anderen dit ook doen.

 

7. Deel je voornemens

Deel je voornemens met anderen zodat je een “stok achter de deur” hebt. Hoe meer mensen ervan weten, hoe meer ze je ook bij de les houden en willen helpen als je even niet weet hoe je nu verder moet.

 

8. Vier je successen

Wees trots op wat je bereikt. Vier zowel de kleine als de grote momenten. Geef jezelf of iemand anders een ‘high five’ of roep “Heb je wel gezien dat ik…….”.

 

Hoe is het met jouw voornemens?

  1. Welke goede voornemens zijn tot nu toe niet gelukt?
  2. Welk voornemen ga je nu echt aanpakken?
  3. Wat is de eerste stap die je zet?

Zet de eerste concrete stap op weg naar jouw succes (zie tip 7) en deel je antwoorden in het reactieveld hieronder. Goed bezig!

10 thoughts on “Haren in het doucheputje en waarom goede voornemens niet werken

  1. Wat een goede tip van Yvette! Maak je doel niet te groot. Dag voor dag gaan is inderdaad veel beter. Zelf heb ik de neiging om te ver vooruit te kijken. De toekomst wordt dan een onneembare berg. Dichtbij bij jezelf blijven en bij deze dag kan bevrijdend zijn.

  2. Wees praktisch en zet door. Dat zijn mooie tips. Ik weet het natuurlijk allemaal wel, maar door het hier nog eens te lezen wordt het wel heel praktisch neergezet. Dat maakt het makkelijker om het ook gewoon te doen. En dan m’n successen weer te vieren. Die laatste stap sla ik nog wel eens over. Net 36 van mijn boeken Mindfulness-Massage aan de Nederlandse bibliotheken verkocht. Dat voelde als een succes. Daarom heb ik een bos bloemen gekocht en er een borrel op borrel op gedronken.
    Dank voor je mooie blog, Charlie.

  3. Dag Charlie,

    Herkenbaar! Ik moest terugdenken aan de tijd dat ik stopte met roken en waarom het me toen wel lukte. Dat waren niet mijn goede voornemens, maar dit:

    Ik realiseerde me hoe graag ik gezond wilde blijven, voor mezelf, en voor mijn gezin, zeker toen mijn vader, die ook rookte, longkanker en vasculaire dementie kreeg.

    Ik maakte het stoppen kleiner: het enige wat ik hoefde te doen was: nu geen sigaret opsteken. Ik hoefde daardoor niet na te denken over de rest van de dag, morgen of de rest van mijn leven.

    En uit een boek van Allen Carr haalde ik deze tip: als ik toch een sigaret zou opsteken zou dat het niet makkelijker maken maar juist de ellende verlengen.

    Ik rook al jaren niet meer, en dat is echt een bevrijding geweest!

    • Bevrijding. Dat klinkt goed. Welke verslaving je ook hebt. Als je er niet meer door geleefd wordt. Als je zelf en helemaal vrij je eigen keuzes kan maken.

      Mooi hoe het klein maken (alleen de keus voor dat ene moment) ervoor zorgden dat het praktisch en te overzien werd.

      En wat een mooie tip van Carr. “Iedere keus voor datgene dat je niet meer wilt, is het verlengen van je ellende”.

      Oeps, dat betekent dus ook dat iedere eetbui, iedere keer braken, iedere keer niet eten uit angst dik te worden ervoor zorgen dat je langer in je eetstoornis-ellende blijft zitten. Dat ik iedere keer dat ik ja zeg terwijl ik nee voel, me langer ellendig zal voelen. Dat als ik mijn agenda te vol blijf plannen, de rek er steeds meer uitgaat. Maar ook simpeler, als ik me erger aan de was maar deze toch laat liggen de ergernis alleen maar voortduurt. Food for thought. Dank.

  4. De meeste zijn niet gelukt.
    Ik ben nu bezig om mijn eetpatroon meer te gaan varieren, meer te eten en over 2 weken volgen er weer nieuwe stappen. Langzaam maar dit is haalbaar. Vandaag ander beleg en hoeveelheid brood vermeerdert en nootjes genomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *