29 apr

Vraag en antwoord over eetbuien en door blijven eten

Vraag en antwoord eetbuienWat doe ik aan die snaaibuien als ik ’s avonds op de bank plof? Waarom kan ik lekkere hapjes niet weerstaan? Waarom ben ik dag en nacht in mijn hoofd bezig met eten? Zomaar drie vragen die me afgelopen dinsdag gesteld werden tijdens een life vraag en antwoord sessie op de Facebook pagina van het Online Coach en Kook programma van Amber AlbardaDe antwoorden op deze en nog meer vragen vind je hier.

.

Deze hele maand april was ik gast-expert ‘eetbuien’ in de Facebook Groep van Amber Albarda. Met posts, tips en afgelopen dinsdag ook een life-chat vraag en antwoord sessie. Hieronder vind je het grootste deel van de gestelde vragen tijdens de chatsessie en mijn antwoorden hierop.

 

Vraag en antwoord chatsessie als expert eetbuien

.

Verder vind je in dit artikel informatie over het Better Event van Amber Albarda dat plaatsvindt op 14 en 15 mei 2016 in de RAI in Amsterdam. Tijdens dit event geef ik ook twee lezingen “Bevrijd jezelf van eetbuien”. Meer over het event en hoe je met korting kaartjes kunt kopen, vind je onderaan dit artikel. Maar nu eerst de Q&A.

 

Vraag en antwoord chatsessie

Ik kan het gevoel van honger slecht verdragen. Ik eet al zes keer per dag en zo min mogelijk suiker. Toch pak ik snel wat eten als ik flauw wordt. Wat kan ik hieraan doen?

Let op wat je eet tussendoor. Als je tussendoor crackers, gedroogd fruit of andere koolhydraatrijke producten eet, gaat je bloedsuikerspiegel te snel omhoog. Je lijf gaat dit compenseren door insuline aan te maken. Hierdoor daalt je bloedsuikerspiegel weer te snel en krijg je weer een flauwte. Beter is op die tussendoormomenten iets te eten dat wel voedt, maar dat niet je bloedsuikerspiegel beïnvloedt: bijvoorbeeld een klein handje noten of een eitje (eiwitten dus, al dan niet in combinatie met wat rauwkost). Lees ook deze blog.

 

Ik eet overdag normale porties en gezond, maar zodra mijn zoontje ’s avonds op bed ligt en ik op de bank plof, hoor ik al dat lekkers in de kast roepen. De hele avond heb ik dan een onrustig gevoel, behalve wanneer ik eraan toegeef. Hoe onderbreek ik dat?

Dat op de bank-plof-moment en dan gaan snaaien is heel herkenbaar voor heel veel mensen. De onrust van de dag zit dan nog in je lijf. Direct gaan zitten voelt voor je systeem dan als een ‘cultuur-shock’ waarop het reageert met onrust en gedachtes aan eten (om die onrust tegen te gaan). Vaak helpt het om nog even af te bouwen na de dag. Nog even wat rustiger activiteiten te doen voordat je echt gaat zitten: een wasje vouwen, blokje om, wat opruimen of wat yoga-oefeningen. Dan krijgen je hoofd en lijf de tijd om tot rust te komen.

Verder zeg ik altijd dat “eetbui-trek” is als een dreinend kind. Hoe meer je het z’n zin geeft, hoe vaker het voorkomt. En hoe minder je erop reageert, hoe eerder het zal stoppen met dreinen.

 

Ben ik de hele week goed bezig, maar ga ik in ’t weekend bij iemand eten die allerlei ongezonds lekkers heeft, of naar een buffet en een tafel vol hapjes en ….weg is de rem. Dan overeet ik me weer. Ook al maak ik van tevoren afspraken met mezelf, de verleiding wint. Wat doe ik hieraan?

Heel herkenbaar. Dat noem je ‘extern eten’. Eten omdat het er staat. Voordat je het weet loopt het water dan al in je mond en pak je onbewust de eerste hap. Een paar dingen die je hieraan kunt doen:

  1. Zorg dat je overdag normaal eet (dus je normale maaltijden). Als je namelijk overdag (of de hele week) al rekening gaat houden met de hapjes bij het buffet door weinig te eten, dan heb je bij het buffet mega veel honger. En dan is de rem inderdaad zoek.
  2. Kies ook bij een buffet verantwoord: Als je alleen koolhydraten eet, krijg je te veel bloedsuikerspiegel-schommelingen en bestaat het risico op dooreten. Meer info vind je hier.
  3. Oefening baart kunst. Bij extern eten, kun je jezelf trainen om het niet te pakken. Althans als je niet ook gewoon iets moet eten voor de honger. Heb je eigenlijk al genoeg gegeten, dan kun je jezelf trainen door wel te kijken of te ruiken, het desnoods te pakken en weer terug te leggen. Het is ‘hard werken’, maar hiermee verdwijnt op den duur het impulsieve pakken.
  4. Onderzoek waarom je eet. Het kan ook zijn dat je je wat ongemakkelijk voelt in het gezelschap en dat je daarom eet. Eten is dan niet de juiste remedie.
  5. Meer tips over uit eten gaan vind je hier.

 

Als ik eet, heb ik vaak het idee dat het me gaat om het bijten, het nemen van die hap. Als het dan eenmaal in mijn mond zit, kauw ik amper. Ik slik snel door om maar snel weer mijn tanden erin te zetten voor een nieuwe hap. Is dit raar of herkenbaar?

Je bent zeker niet de enige. Heel veel mensen hebben de behoefte aan een ‘bite’ of iets om op te kauwen. Bijvoorbeeld de hele dag door kauwgom kauwen of pepermuntjes eten. Vaak ben je er niet eens bewust van dat je het de hele dag doet. Maar het is wel een gewoonte geworden. Toch zorgt het continu willen kauwen juist voor onrust. Je kaken maken overuren (raken soms zelfs overbelast). Zodra je niets in je mond hebt, word je onrustig. Deze gewoonte is goed te doorbreken (zelfs van het ene moment op het andere). Zodra je ermee stopt, zul je merken dat het de eerste dag behoorlijk lastig is, maar daarna merk je dat je dat het een verademing is. Niet steeds hoeven kauwen geeft rust in je hoofd en in je lijf.

Je kunt trouwens ook eens over nadenken over deze vraag: Wat is het werkelijk waar je je tanden in wilt zetten? Is het wel eten?

Er kwam ook nog een handige tip uit de groep: zodra je merkt dat je als een bezetene wilt kauwen, even stoppen. Een ademhalingsoefening doen en dan pas weer een hap nemen.

 

Ik ben enorm gefixeerd op eten en het wordt alleen maar erger nu ik bezig ben met mezelf nieuwe eetgewoontes aanleren op basis van de recepten en weekmenu’s van Amber. Ik sta ermee op en ga ermee naar bed. Sommige mensen in de groep gaven zelfs aan dat ze erover droomden.

  • Het kan inderdaad zijn dat de focus op eten hierdoor toeneemt.
  • Het kan ook zijn dat je in een bewustwordingsproces zit waarbij het nu heel veel aandacht vergt, maar dat het na een periode van gewenning wat relaxter wordt.
  • Wat ook kan, is dat het teveel is om in 1x je hele eetpatroon om te gooien. Dan kun je beter gefaseerd hiermee bezig gaan. Volg niet het hele weekmenu, maar wissel af met gerechen die je al gemakkelijk afgaan (kijk eventueel wel of je de ingrediënten van jouw basisgerechten zo kunt kiezen dat ze rustiger zijn voor je lijf).
  • Eten is verder geen doel op zich (tenzij het je vak is). Kijken op welke andere gebieden je je wilt ontwikkelen en daar dan je aandacht op richten, helpt ook. “Alles wat je aandacht geeft, groeit”. Zie deze blog.

 

Blijft het omgaan met eten altijd een strijd als je een eetstoornis hebt (gehad)? Is het iets waarmee ik moet leren leven?

Een eetstoornis overwinnen kan inderdaad een hele strijd zijn. Het continu denken over eten en strijd met eten kan ook nog een hele tijd duren. Ermee moeten leren leven hoeft  niet.  Weet dat iedereen kan herstellen en dat op een gegeven moment ook de strijd verdwijnt. Ik ben daar zelf een goed voorbeeld van. Soms duurt het wel een behoorlijke periode voordat je het zelf ook durft te gaan geloven.

 

De obsessie voor eten wordt steeds groter als je vaak ‘aan de lijn hebt gedaan’. Alles wat niet ‘mag’, dat trekt juist.

Ja, dat klopt. Het helpt als je ervan uitgaat dat je alles mag, maar dat je misschien niet alles wilt (omdat het consequenties heeft). Zo snoep ik nauwelijks meer omdat ik weet dat ik daarna in een enorme suikerdip zak (zweverig, zweterig, bibberig en doodmoe). Dat is het mij niet waard. Een vriendin van mij drinkt om die reden helemaal geen wijn meer omdat ze dagen erna nog moe is. Het mag dus wel, maar ze wil het niet.

Lijnen is trouwens een van de grootste triggers voor snaaien en eetbuien. Ik zeg altijd “nooit meer op dieet”, maar wel een stabiel eetpatroon, dan kom je vanzelf op je gezonde, natuurlijke gewicht.

.

Better event

Met korting naar het Better Event

Op 14 en 15 mei vindt het Better Event plaats in de RAI in Amsterdam. Een inspirerende beurs over gezond leven en eten met lezingen, workshops, demonstraties en allerlei stands met gezonde, lekkere en verzorgende producten en boeken. Ik geef hier op zaterdag om 12.00 uur en zondag om 15.00 uur de lezing “Bevrijd jezelf van eetbuien”. Leuk als ik je daar kan ontmoeten.

Naast mij zijn er die dag nog vele andere bekende sprekers en auteurs die workshops en lezingen geven. Onder andere Jesse van der Velde, Juglen Zwaan, Amber Albarda, Ralph Moorman en Richard de Leth. Ook kun je tijdens dit bijzonder gezonde event kennis maken met allerlei pure, hoogwaardige producten, maar ook yoga lessen en proeverijen bijwonen. Meer informatie over het programma vind je hier.

Als lezer van mijn blog, kun je met korting naar het Better Event. Bestel vóór donderdag 5 mei 2016 een ticket en betaal slechts € 6,00 per persoon in plaats van € 16,00 aan de deur. Direct bestellen

 

Welke vragen houden jou bezig op het gebied van je eetpatroon of eetstoornis?

Laat me weten welke inzichten deze vraag en antwoord sessie je heeft gegeven en of jij nog aanvullende vragen hebt. Dan beantwoord ik die hieronder of wijd er binnenkort een blogartikel aan.

.

14 thoughts on “Vraag en antwoord over eetbuien en door blijven eten

    • Hi Leonie, de enige manier om hiervan af te komen is toch overdag voldoende te gaan eten. Overdag verbruik je immers de meeste energie, als je je lichaam dat niet geeft en doordat je natuurlijk moeier wordt door de dag heen, gaat je ‘overleefsysteem’ het overnemen en krijg je onbedwingbare trek in eten. Je komt dan als het ware in een vicieuze cirkel terecht. In deze blog lees je meer over wat de oorzaak is van veel willen eten. En in deze blog lees je waarom het juist zo lastig is aan het einde van de dag. Ik hoop dat deze informatie je wat meer handvatten geeft.

  1. Hoi Charlie,
    Ik heb zoveel moeite met wat ik wel en niet kan/mag eten. In de supermarkten liggen zoveel dingen die ongezond zijn dat ik eigenlijk bijna alles als ongezond heb bestempeld. Alleen ontbijt ( maar dan wel minimaal) gaat goed. Lunch en avondeten mag ik niet binnenhouden. Ik wil dit patroon doorbreken maar weet niet waar te beginnen of hoe deze gewoonte los te laten. inmiddels heb ik 28 jaar boulimia en ben ik dit vriendje “spuugzat”.

    • Hi Aukje, ik kan me voorstellen dat je het dan letterlijk en figuurlijk spuugzat bent. Als je het al zo lang hebt, dan is het ook ingewikkeld om dan zelf de knop om te krijgen. Ik raad je aan om daar professionele hulp bij te zoeken. Dat kan bij mij via een startsessie, maar je kunt ook de huisarts een doorverwijzing vragen naar een ggz-behandelaar.

  2. Ik kan bijna de hele dag dooreten en zeker ook veel gezond eten. Maar ik heb vaak nadat ik me vol heb gegeten met het avond eten, daarna weer honger, en daarna kan ik zelfs nog een derde bord met liefde weg eten. Dit gaat vaak fe hele dag door. Vaak heb ik ook echt honger en daardoor heel veel zin in eten. Is er een manier om dit te verminderen? Het is namelijk best lastig om de hele dag door eten te verzamelen.

    • Hi Famke, ik kan me voorstellen dat dat flink wat tijd en onrust met zich mee kan brengen als je steeds honger hebt en wilt eten. Ik kan echter niet inschatten waardoor dat zo is en of je dat altijd zo hebt gehad. Dat je steeds honger ervaart kan te maken hebben met een aantal dingen:
      – Dat je weliswaar gezond eet, maar toch voedingstoffen tekort komt (bijvoorbeeld als bepaalde voedingstoffen als vetten of koolhydraten of eiwitten vermijdt). Dan blijf je een hongergevoel houden.
      – Misschien is je honger/verzadigingsniveau verstoord door een verstoring in je hormoonhuishouding, een laag vetpercentage, slaapproblemen of een verstoring in je honger- en verzadigingsniveau door een grillig, niet regelmatig eetpatroon (als afwisselend maaltijden overslaan, zeer weinig eten en eetbuien).
      – Het kan ook zijn dat het meer te maken heeft met hoe je je voelt. Bijvoorbeeld dat je je leeg voelt doordat je je verveelt, eenzaam voelt, verdrietig bent, somber bent of zelfs depressief. Dat zijn ook allemaal emoties die soms maken dat we gaan eten.
      – Of doordat je de gewoonte hebt ontwikkeld om de hele dag door te eten en jouw lijf/systeem hier inmiddels op ingesteld is. Dan kan je ook een onrustig, hongerig gevoel ervaren als je niets eet.

      Jij kunt zelf waarschijnlijk wel inschatten of het mogelijk iets met je voedingspatroon te maken heeft. Is dat zo, dan kun je misschien het beste je laten adviseren door een diëtiste of voedingsdeskundige. Wellicht ook handig om bij de huisarts langs te gaan om te laten controleren of het met een medische of lichamelijke oorzaak te maken heeft. Zit het meer in gewoontes of is eten een oplossing geworden om met allerlei lastige situaties en gevoelens om te gaan, dan kun je ook bij mij terecht.

  3. Vraagje Hoe doen jullie het met het organiseren van een verjaardag… ik zie er erg tegenop om alle troep in huis te halen waar ik zelf vervolgens een eetbui van krijg.. daarbij is al die taart en suiker voor mijn gasten ook niet goed en een stabiel eetpatroon krijgt niemand ervan..

    • Hi Kim, ik kan me de onrust helemaal voorstellen rondom die verjaardagen. De worsteling met wat je zelf wilt en aankunt versus je zorg voor je gasten. Misschien is er ook een middenweg mogelijk. Bijvoorbeeld zorgen voor hapjes en taarten waar je zelf achter kunt staan. Misschien is dit ook wel verfrissend voor je gasten om eens wat anders voorgeschoteld te krijgen dan de standaard taarten. Amber Albarda heeft overigens verschillende kookboeken waarin ook verantwoorde, heerlijke traktaties staan: bijvoorbeeld Gezond Bakken, maar ook Gezond trakteren.

      Of je kunt wel lekkers in huis halen, maar als de gasten weer weggaan alle overgebleven taarten en hapjes meegeven zodat je zelf niet met de verleidingen blijft zitten. Wat ik ook weleens heb gedaan is een ‘buiten-picknick’ waarbij iedereen zelf z’n picknickkleden en hapjes meeneemt en je samen 1 groot buffet maakt. Dat geeft aan jezelf minder stress, mensen nemen mee wat ze zelf lekker vinden en ruimen het nadien ook weer op. Soms kan het ook helpen om een ander tijdstip te kiezen. Bijvoorbeeld een einde middag- of avondborrel waarmee je het taartmoment omzeilt en hartige hapjes en rauwkost kunt neerzetten.

      Maar goed, het belangrijkste is dat jij doet wat voor jou goed voelt. Sta stil bij wat je zelf werkelijk wilt en aankunt en regel de rest daarom heen op een manier dat je ook zelf zo optimaal mogelijk kunt genieten van een verjaardag.

  4. Mooi dialogen deze keer. Uit het leven gegrepen. De plof op de bank en de hapjes op een verjaardag. Ik lees een boek over ouder worden en daarin wordt genoemd dat ons jagerssysteem nog steeds reageert vanuit schaarste: pakken wat je pakken kan. De overvloed te we nu kennen is pas heel kort en onze genen zijn er nog niet op afgestemd volgens de schrijver. dat vraagt discipline.

  5. Hoi Charlie!

    Ik lees met veel (h)erkenning en aandacht je blogs hier al een tijdje.
    Het is een hele verademing om je gezien te voelen (door de artikels die je schrijft) in de ‘strijd’ met een eetstoornis, zelfs nu wanneer ik er nog middenin zit. Het doet mij geloven in mezelf en dat ik de kracht in mij draag dat ik hiervan zal herstellen en eigenlijk best wel op goede weg ben. Dus ontzettend dank voor je delen!

    Ik vroeg me af of je misschien de ambitie hebt om richting ons Belgenlandje lezingen te komen geven of zit dat er voorlopig nog niet in? 🙂

    In ieder geval, ik blijf het hier erg graag lezen.

    Lieve groet,

    Sofie

    • Wat leuk om te horen Sofie. Ik ben nog niet uitgenodigd in België, maar wie weet…. Ik heb al wel een aantal klanten in België die ik via Skype begeleid. En in oktober komt mijn boek uit wat natuurlijk ook vanuit België besteld kan worden. Tot die tijd in ieder geval via de blogs te volgen. Groet, charlie

  6. Hoe leer ik zonder angst normaal te eten zodat ik van de eetbuien af kan komen? Er wordt gezegd, eet normaal dan kom je ervan af, maar wat als dat heel veel angst en stress oplevert?

    • Dat is inderdaad een heel belangrijke vraag want ‘normaal eten’ als je angst hebt, is nog niet zo eenvoudig. Deze vraag is helaas ook niet heel eenduidig te beantwoorden omdat angst heel individueel bepaald is. Belangrijk is aan de ene kant te onderzoeken wat er onder je angst schuil gaat en aan de andere kant te kijken wat je werkelijk zou willen. Het kan echter ook op een praktischer vlak liggen. Bijvoorbeeld dat je stap voor stap door experimenteren met voedingsmiddelen weer vertrouwen moet krijgen dat ‘normaal’ eten geen negatieve consequenties voor je heeft. Je kunt dit alleen doen, maar vaak bereik je sneller resultaat als je hierbij begeleid wordt. Misschien dat deze blog je wel een stukje op weg kan helpen bij het omgaan met angst: 10 Stappen om paniek om te zetten in kracht.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *