15 apr

Eén yogahouding in plaats van eetbuien. Probeer ‘m uit.

Balasana-kindhoudingIk voel dat ik alles loslaat. Even niet meer hoeven denken, doen of voelen. De onrust verdwijnt. Alleen ik. Even afgesloten van de wereld. Complete overgave. Rust. Tja, dit klinkt als een eetbui, ik weet het. Toch is niets minder waar. Het is een simpele yoga-oefening. Ook uitproberen? 

..

Ik heb volgens mij een sublieme yoga-houding ontdekt die eetbuien kan vervangen. Ik kan ‘m alleen zelf niet uittesten omdat ik al zo’n 20 jaar geen eetbuien meer heb. Ik vertel je er graag alles over in dit blog en wil je dan vragen om het 10 dagen uit te proberen. Als test voor jezelf, als oplossing voor je eetbuien, maar ook om hier mogelijk verder onderzoek naar te doen. Ik ben zo benieuwd…..

.

kindhouding

.

Totale vervoering door Balasana-houding

Al maanden lig ik in totale vervoering in de yoga-les als ik in de ‘kindhouding’ oftewel ‘Balasana’ mag gaan liggen. Ik lig met m’n voorhoofd op m’n yogamat, m’n billen op m’n hielen en m’n armen ontspannen voor me. Ik voel de rust m’n lichaam binnenstromen. Verder is er niets behalve dat ik voel dat ik daar lig. Ik voel de rust en ondersteuning van de grond (aarde) en voel m’n ademhaling in m’n bekken richting m’n rug. Mijn gedachten komen totaal tot rust (en dat wil wat zeggen want ik heb een hoofd dat vaak overuren maakt). En ook al liggen om me heen ook andere mensen, ik heb het gevoel dat ik alleen ben. Alleen ik op de mat. Rust en overgave. Zo lekker!

 

Eetbui als emotie reguleringHet bijzondere is dat deze houding me herinnert aan de totale overgave in de tijd dat ik nog eetbuien had. Want ook eetbuien hielpen me om tot mezelf te komen en me totaal af te sluiten van de wereld. Even niet te hoeven voelen, piekeren of doen. Ontlading en totale overgave. Een moment voor mezelf. Het voelde dan alsof ik even in een coconnetje zat en al het andere dan voor een moment weg was. Zodat ik tot rust kon komen.

Nou ja, voor dat moment dan.

 

Vervang eetbuien door de Balasana

Eetbuien brengen dus een bepaalde vorm van rust maar hebben ook behoorlijk wat nadelen (als schaamte, aankomen, ongezonde compensatiemaatregelen, etc). Ik zou dus zeggen “Vervang eetbuien door de Balasana en test het zelf”.

 

Wat zijn de voordelen van de Balasana?

De kindhouding doet het meest denken aan hoe baby’s kunnen slapen. In totale overgave en ontspanning. Hun gezicht relaxed, hun armpjes en beentjes loom en flexibel onder zich. Wat zijn nu de voordelen van deze oefening voor ons als (jong)volwassenen?

  • De oefening werkt bij stress, onrust en emoties. Mijn grote vermoeden is dat het ook helpt bij eetbuien, maar dat wil ik dus graag uittesten.
  • Helpt ontspannen en loslaten, zowel lichamelijk als geestelijk (gedachtes, emoties).
  • Geeft je een gevoel van zekerheid en rust waardoor angsten naar de achtergrond kunnen verdwijnen.
  • Je maakt contact met je lichaam en je ademhaling. Hierdoor kom je in weer helemaal bij jezelf en in het moment (in plaats van dat je afwezig bent of over het verleden of over de toekomst aan het piekeren bent).

 

Balasana in plaats van eetbuien

Hoe werkt de oefening?

De Balasana houding kun je het beste op een zachte ondergrond doen. Bijvoorbeeld een vloerkleed, yogamatje, bank, bed of deken.

  1. Ga op handen en knieën staan. Je handen recht onder je schouders. Je knieën recht onder je heupen. Je voeten plat met je tenen ontspannen en je voetzolen omhoog.
  2. Laat je billen richting je hielen zakken. Je armen laat je voor je op de grond.
  3. Laat nu je bovenlichaam zakken en leg je voorhoofd op de ondergrond. Oncomfortabel? Leg je knieën iets uit elkaar. Ze vormen dan een V’tje vanuit je tenen.
  4. Laat je armen ontspannen voor je liggen of leg ze naar achteren langs je lichaam. Voel wat voor jou het meest comfortabel voelt.
  5. Sluit je ogen, adem rustig in en uit zonder daar moeite voor te doen. Voel hoe de ondergrond (aarde) je ondersteunt, je gedachten tot rust komen en hoe je rustig in en uitademt (vaak ervaar je nu de ademhaling richting je bekken en rug).
  6. Blijf een paar minuten in deze houding liggen en ervaar wat de oefening je doet. Voor de test zou ik uitgaan van 2-10 minuten zodat de oefening ook z’n rustgevende werk kan doen (langer mag natuurlijk ook).

* Ligt het nog niet helemaal comfortabel, stop dan rustig nog ergens een kussentje of dekentje tussen om het jezelf gemakkelijk te maken.

 

Doe mee met de test en deel je ervaringen

Super gaaf als je de komende 10 dagen deze oefening uitprobeert en deelt wat de oefening je brengt.

  • Gebruik de Balasana iedere keer als je een eetbui voelt aankomen of als je last hebt van onrust, stress, spanning, verveling of emoties.
  • Oefening baart kunst. Blijf de oefening 10 dagen gebruiken, ook als het misschien de eerste keer nog niet helemaal bracht wat je hoopte. Het kost altijd even om een oefening onder de knie te krijgen.
  • Je kunt de oefening altijd doen (vaak ben je toch alleen thuis als een eetbui dreigt, dus niemand kan er ook iets raars van vinden).
  • Denk je nu “Ja, interessant, maar dat kan niet met mijn lijf”, kijk dan de video “There is no such thing as a yoga body” over yoga docente Dana Falsetti. Zij heeft ook een 15 minuten trainingsprogramma waarin ze op een fijne manier oefeningen uitlegt en demonstreert (inclusief de Balasana). Zeer motiverend.

Ik ben super benieuwd dus deel je ervaringen in het reactieveld hieronder (gebruik gerust een pseudoniem als dat fijner voelt).

18 thoughts on “Eén yogahouding in plaats van eetbuien. Probeer ‘m uit.

  1. Er is nu op Netflix een mooie reportage over yoga en een eetstoornis…,
    I am Maris.
    Het heeft mezelf weten raken, ook deze houding, de kindhouding kwam in de reportage in beeld.

  2. Dag Charlie
    Dank je wel voor je blog. Ik zit hier met tranen in mijn ogen. De kindhouding is mijn favoriete yogahouding. Mijn leven gaat het laatste jaar zo goed, ik heb totaal geen reden meer om te vreten en over te geven. En toch doe ik het nog. Af en toe. En dat maakt me nu triest. Je blog over de kindhouding raakt me. Morgen is een nieuwe dag. Morgen probeer ik het. Dank je wel.
    Lief*s

    • Hi Liv, ik was even een paar dagen weg dus vandaar mijn late reactie. Ik begrijp je emotie. Soms is het lastig te snappen dat we dingen (blijven) doen waarvan we weten dat die niet goed voor ons zijn. Misschien is het nu tijd, nu je leven zo goed gaat, om ook dit laatste restje van ‘af en toe’ achter je te laten. Misschien dat de kindhouding je hierbij kan helpen. Ook kan het helpen om te onderzoeken op welke momenten het vreten/overgeven nog voorkomt en te kijken wat eronder schuil gaat. Ben je jezelf voorbij gelopen? Is er iets gebeurd? Had je troost nodig? Etc.

  3. Ook ik heb het een aantal dagen geprobeerd. Wat een fijne ontspannen houding.
    Ben altijd bezig met ademhaling door mijn zingen en doordat ik op deze manier zit/lig, doe ik automatisch de buikademhaling, de lage dus.
    Deze ademhaling doen babies en b.v. honden vanzelfsprekend en volwassenen hebben het om welke rede dan ook afgeleerd.
    Ben er blij mee, dank je wel.

  4. Ik heb de houding uitgeprobeerd maar helaas ligt voor mijn zeer oncomfortabel ivm slechte heupen en knietjes en krijg het ook nog benauwd dus weinig onspannen

    • Oh, dat is niet de bedoeling dat het oncomfortabel is. Ik vond deze tip nog over een alternatief voor deze houding. Misschien dat deze voor jou ook werkt.

      “Als deze houding niet lukt door knieklachten of lage rug klachten ga dan ontspannen op je zij liggen met opgetrokken knieën (foetale houding). Het is belangrijk voor het effect van de houding om totaal te kunnen ontspannen.”

  5. Ik ga het zeker proberen, alleen spijtig dat het niet toe te passen valt op het werk. Dat zijn de lastigste momenten van de dag voor mij, heb zeer veel stress, voel me zeer onzeker en eten werkt dan troostend en rustgevend. Thuis kan ik wel vluchten in mijn hobby’s, en omdat die allemaal vieze handen geven (tuinieren, keramiek) lukt het dan wel om overal af te blijven.

    • Hi Karen, niet alle situaties zijn inderdaad geschikt om in de childpose te gaan liggen (ik ben visueel ingesteld en zie gelijk voor me dat op allerlei werkplekken mensen als het ze even zwaar valt zo op de grond gaan liggen – zou wel bevrijdend zijn, denk ik als we dat allemaal zouden doen :-)). Mijn yogaleraar zegt altijd dat je de houding, waar je ook bent, ook in gedachte kunt doen (bijvoorbeeld als je op je stoel zit, in de trein of op het toilet). Stel jezelf voor dat je in de houding gaat liggen, hoe je dan ademt, hoe het liggen met je hoofd op de vloer je dan rust geeft en dat alle omgevingsgeluiden en bewegingen dan even naar de achtergrond raken. Het in gedachten oproepen dat je deze oefening aan het doen bent heeft grotendeels hetzelfde effect op je lichaam als dat je ‘m daadwerkelijk doet – je hartslag komt tot rust, je krijgt een vertraagde en diepe ademhaling en je lijf en geest kan hierdoor ontspannen. En ook hiervoor geldt: oefening baart kunst (doe het een paar dagen achter elkaar).

  6. Dank je wel Charlie voor deze geweldige aanrader! En de reactie van Eline, super! Ik doe al jaren yoga maar heb die koppeling nooit gelegd maar fijn om het ook bij onrust en verveling etc. te kunnen gebruiken!

  7. Als yogajuf is het super zo’n praktische toepassing te lezen. Ik ga het ook eens proberen voor dit doel. ’s avonds eet ik nog wel eens van alles, als dat helemaal niet nodig is.

    Het fijne van de kindhouding is dat je relatief gemakkelijk spanning kunt loslaten. Je creëert je eigen holletje. Omdat je de voorkant van de romp afsluit gaat de adem helemaal langs de rug naar de billen.

    Als je goed oplet voel je de onderrug en de billen ruim worden bij de inademing. En TIP: laat ook de achterste sluitspier los en trek wat gekke gezichten erbij als je begint. Dat helpt de adem bevrijden.

    Deze houding is super voor de aarding én ontspanning. Zeker als je de aandacht naar de achterkant van het lichaam brengt, zoals ik heb uitgelegd.

    AANRADER, dank Charlie.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *