24 jan

Help, mijn dochter heeft een eetstoornis. Wat nu? 7 Tips – Tip 5 Geef je grenzen en wensen aan

In deel 3 van deze serie deelde ik al de tip “Zorg eerst voor jezelf” als tip om te voorkomen dat jij zelf en de rest van het gezin er aan onderdoor gaan. Ik ben benieuwd hoe de vragen uit deze blog je hebben geholpen. De tip van vandaag ligt in het verlengde hiervan: Geef je grenzen en wensen aan. Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen op dit gebied. Dus lees m’n blog en laat het me weten.

Grenzen aangeven

Tip 5. Geef je grenzen en wensen aan

Als je dochter een eetstoornis heeft, wil je haar vaak in alles helpen (zie ook deel 1 uit deze serie waarin ik vertel hoe onze doe-knop als ouder vaak aangaat zodra je kind ergens mee zit). In veel gezinnen zie je echter dat het hele gezin bijna full time bezig is met het eet- en compensatiegedrag van degene met boulimia, anorexia of binge eating disorder. Om problemen uit de weg te gaan, de sfeer goed te willen houden (en eetbuien of erger te voorkomen) kan het zijn dat je niet meer aangeeft waar jouw grens ligt. Dit kan je een tijdje volhouden, maar hoe langer het duurt, des te meer energie het je kost en hoe groter de irritatie wordt.

“Door mijn zus, mogen wij ook geen friet meer eten.”

“Ik word er gek van elke keer weer braaksporen in de wc te vinden en te ruiken. Ik schaam me als er bezoek komt.”

“De sfeer aan tafel is om te snijden, mijn moeder let alleen nog maar op wat mijn zus opschept en eet”.

“Wil ik s avonds nog lekker een koekje of chips, heeft mijn zus alles weer opgevreten”.

“Mijn dochter is alleen nog maar met zichzelf bezig en onttrekt zich helemaal aan de rest van het gezinsleven”.

Jouw gevoelens, wensen en grenzen als moeder, vader, broer of zus mogen er ook zijn. Praat erover met elkaar. Geef aan welke dingen of welk gedrag van je dochter of zus je lastig vindt en wat dat met je doet. Geef ook aan wat je wel zou willen. En bespreek open met elkaar hoe dit probleem opgelost zou kunnen worden.

De manier hoe je dat doet is wel belangrijk. Spreek altijd vanuit jezelf zonder naar de ander te wijzen. Dus liever “Als je alle chocola en chips hebt opgegeten, dan heb ik niets meer en daar baal ik van. Hoe kunnen we dit oplossen?” dan “Jij vreet hier ook altijd alles op, je denkt alleen maar aan jezelf”. Doe je het op de eerste manier, dan is de kans heel groot dat je samen een gesprek kunt hebben over hoe dit probleem opgelost kan worden. Doe je het op de tweede manier, dan krijg je in de meeste gevallen gelijk ruzie.

Deel je grootste ergernis of frustratie

Wat is jouw grootste frustratie of ergernis over de eetstoornis van je dochter of zus? Schroom niet, deel je vragen, zorgen, frustraties, ik denk graag met je mee. En heb je zelf een eetstoornis, laat me dan weten hoe jij naar dit onderwerp kijkt. Vind je het fijn als je omgeving ook laat weten waar hun grenzen en wensen liggen? Of heb je daar een hele andere mening over?

Lees ook de andere tips in deze reeks

  1. Vader of moeder zijn is genoeg
  2. Geef je kind de ruimte
  3. Wees oprecht geïnteresseerd
  4. Zorg eerst voor jezelf
  5. Geef je grenzen en wensen aan
  6. Laat de regie bij je kind
  7. Zoek hulp

Liever alle tips lezen op  je iPad of tablet? Download dan de pdf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *