30 mei

Gooi die weegschaal het raam uit!

Weegschaal-vrijvaneetstoornisHoe vaak sta jij op de weegschaal? En word je daar blij van of niet? Vorige week werd ik weer eens geconfronteerd met de onrust die de weegschaal oproept. Daarom in dit blog 11 redenen om direct de weegschaal uit het raam te gooien. Kun jij er nog meer bedenken? Lijkt me een uitdaging om tot 100 redenen te komen.

.

Hoeveel weegt die rugzak?

Vorige week liepen wij vier dagen lang het Jabikspaad (pelgrimspad Noord Nederland). Met een rugzak die tijdens de tocht af en toe best zwaar leek. Eenmaal thuis wilden we weten hoeveel kg die rugzak nou eigenlijk woog. Dus wij op de weegschaal: 1x met rugzak en 1x zonder. En toen gebeurde het. Want naast de rugzak wist ik nu ook hoeveel ik zelf woog. En direct ging ik mezelf afvragen of dat goed is of niet, of ik misschien toch te dik ben, etc. En dat levert spanning en onrust op. En dat terwijl ik net vier dagen vol energie en kracht heb genoten van het leven, het wandelen en bovendien weet dat ik een supergezond gewicht heb. Wat een onzin en verlies van energie.

Hoe zwaar is die rugzak?

Normaal sta ik dus nooit op de weegschaal (nou, misschien 1x per jaar). Omdat ik weet dat het niet goed voor me is en allerlei rare gedachtes bij me oproept. En niet alleen bij mij, maar bij heel veel mensen concludeer ik, als ik alle forums, blogs en artikelen in bladen rondom afvallen en gewicht lees. Waarom doen we onszelf dit aan? Daarom hierbij 11 redenen om direct de weegschaal uit het raam te gooien.

11 Redenen om direct de weegschaal uit het raam te gooien

1. Je wordt er toch nooit blij van. De uitslag valt je tegen (te zwaar, te licht, niets gebeurd). Of de uitslag is wat je wilde, maar je voelt je nog steeds niet lekker. Of je maakt je al weer zorgen hoe je ervoor zorgt dat je gewicht nog verder naar beneden gaat.

2. Het kost tijd. Als je verstandig bent, weeg je jezelf maximaal 1x per week. Maar er zijn heel veel mensen die iedere dag op de weegschaal staan. Mensen met een eetverslaving soms wel 10-20x per dag. Stel je eens voor hoeveel tijd daar in gaat zitten: je moet ‘m pakken, wel of niet nog kleren aan- en uittrekken (want moet natuurlijk wel vergelijkbaar zijn met vorige keer), wel of niet nog eerst naar de wc, je gaat erop staan, twijfelt, gaat er nog een keer op staan (want misschien stond ‘ie scheef), moet de uitslag verwerken, de weegschaal weer opbergen. Nou ja, laten we voor het gemak eens aannemen dat het minimaal zo’n 2 minuten kost.

  • Ga je 1x in de week op de weegschaal dan kost dat per jaar 52 x 2 = 104 minuten, zeg maar twee uur per jaar (in die tijd had je ook een film kunnen kijken). Dat doe je vanaf je 15e tot je 85e. Dus 70 jaar x 2 uur = 140 uur = 6 dagen. Dat valt mee, maar is toch ook een leuk weekje weg.
  • Ga je elke dag op de weegschaal, dan is dat al 14 minuten per week, 60 minuten per maand, 12 uur per jaar  = 35 dagen van je leven.
  • En ga je 10x per dag dan zijn dat 140 minuten per week, 10 uur per maand, 120 uur per jaar (5 hele dagen per jaar) = 354 dagen in je leven. Dan sta je dus een heel jaar van je leven op de weegschaal. Moet je eens nagaan wat je allemaal in die tijd had kunnen doen. En dan ben ik nog van het minimum uitgegaan.

3. Het geeft onrust en spanning iedere keer dat je gaat wegen. Voel maar eens in je lijf voordat je op de weegschaal gaat staan. Zonde van de energie. Zeker als je heel vaak op de weegschaal staat.

4. De weegschaal neemt ruimte in. En alles wat je minder hebt in je huis, geeft meer ruimte om jezelf te zijn, te denken en te ademen.

5. Jezelf wegen voegt niets toe. Je wist allang hoe het met je was. Of je dikker of dunner bent dan vorige week. Of jij je blij en gezond voelt of deze week juist wat minder lekker in je vel zit. Je kunt jezelf beter de vraag stellen “hoe is het eigenlijk met mij en wat heb ik nodig of waar heb ik zin in om te doen?” dan op de weegschaal te gaan staan.

6. Een weegschaal kan alleen kilo’s en grammen wegen. Maar laat bijvoorbeeld niet zien wat je aan vocht vasthoudt omdat je ongesteld moet worden of omdat je net iets anders hebt gegeten dan anders of je stofwisseling vandaag net even anders is.

7. Een weegschaal kost geld en ook dat kun je misschien aan iets veel leukers besteden.

8. Je manipuleert de weegschaal dus waarom zou je er überhaupt op gaan staan. Ga je bij een hulpverlener tijdens de behandeling van je eetstoornis op de weegschaal, dan weet je vaak precies hoe je de weegschaal kunt manipuleren door van te voren heel veel of juist helemaal niets te drinken of eten. Dat heeft dus geen enkele zin. Je houdt toch jezelf, de weegschaal en je hulpverlener voor de gek.

9. Op de weegschaal staan triggert “niet-goed-genoeg-zijn”-gedachtes en waarom zou je die opzoeken?

10. Je gewicht op de weegschaal legt een ongezonde relatie met eten. Door jezelf te wegen ga je gelijk denken aan wat je wel of niet mag eten en hoe zwaar je daar mogelijk van wordt. Terwijl voeding juist bedoeld is om je energie te geven (zowel lichamelijk als geestelijk), te inspireren (kleuren, geuren, smaken) en te genieten. En dat heeft niets met wegen te maken.

11. Je gewicht maakt niemand om je heen iets uit. Als jij maar blij bent met jezelf en doet wat jij wilt doen in je leven. Laat je niet tegenhouden door die weegschaal. Doe ‘m vandaag nog de deur uit (nee uit het raam gooien hoeft niet echt :-)). Het zal even wennen zijn, maar na de eerste onrust van niet meer wegen, zal het je waarschijnlijk een enorme rust en ontspanning opleveren.

 

Een leuk en interessant boek over dit thema is “Weg met de weegschaal” door Meijke van Herwijen. Een review van dit boek vind je hier.

 

Welke redenen heb jij om de weegschaal de deur uit te doen? Deel je reactie!

Deel je reactie. Eens kijken of we tot 100 redenen kunnen komen met elkaar. Ik ben heel benieuwd.

 

23 thoughts on “Gooi die weegschaal het raam uit!

  1. Hi allemaal,

    Ik heb ook een eetstoornisverleden en al meer dan een half jaar niet gewogen. Je weet inderdaad wel of je goed bezig bent met eten of toch wat te veel/te weinig eet. Alleen waar ik soms wel bang voor ben, is dat het in werkelijkheid ” erger ” is dan ik denk, en dat ik dus meer ben aangekomen dan ik denk, maar dat ik dat niet wil zien… En daarom denk ik soms: misschien moet ik toch wegen… Ik weet wel dat ik wat ben aangekomen, maar misschien is het toch meer dan ik dacht… Je kunt je eigen ogen ook niet altijd vertrouwen haha…

    Maar goed, wat ik ook doe, is cm’s opmeten. Dat is minder gevoelig voor verandering en geeft ook een beeld. Wel goed opschrijven en gegevens bewaren

    • Ben benieuwd wat minder vaak wegen je ook gebracht heeft Anna het afgelopen jaar. In plaats van cm-ers meten is ook je favoriete kledingstuk een goede graadmeter. Zit het comfortabel of te strak? Verder geldt ook hier ‘Energy flows where attention goes’ dus besteed je aandacht daaraan wat jij leuk vind in je leven of wat jij wilt ontwikkelen. Vaak merk je dan dat eten en gewicht meer op de achtergrond komt en je vanzelf op een gezond gewicht terecht komt. Zie ook deze blog “Alles wat je aandacht geeft groeit“.

  2. DANK voor dit lijstje! Ik gebruik m al jaaaren niet (gewoon omdat het me niet interesseert) en ik verbaas me er dan ook altijd over hoe druk anderen zich hierover kunnen maken en hoe ‘belangrijk’ dit vertekende en nietszeggende getal is. Als ik mijn gewicht in moet vullen doe ik dit op de gok en heeft nooit tot problemen geleid.

    Twee redenen erbij:
    18. Het getal wisselt niet alleen gedurende de dag, maar ook nog eens per weegschaal (zelfs per locatie ivm de wisselende zwaartekracht). Het getal van jouw schaal klopt dus toch nooit.
    19. Ik heb zelf dat als ik merk of hoor dat ik afgevallen ben, ik bij zo’n beetje alles denk: ach, ik kan het hebben. Ik ga dan dus meer eten, snoepen, drinken en snacken. Niet dat ik er normaal op let, maar dan gewoon nét ietsje meer, waardoor ik aankom. Een persoonlijke reden dus, maar ik denk dat stiekem veel mensen met mij dit doen.

  3. Reden 2 om wel een weegschaal te houden:
    Als je ondergewicht hebt en bezig bent om aan te komen is het wel verstandig om op de weegschaal te staan en geeft je een goed gevoel als de cijfers wel stijgen.

    Zelf 3 jaar lang geprobeerd aan te komen omdat ik afgevallen was zonder aanwijsbare reden en dus wilde aankomen maar dat niet lukte. Dan is het erg handig om te zien dat het er uiteindelijk wel aan kwam al was het ook vervelend in de tijd dat ik niet aankwam en alleen maar afviel terwijl ik gewoon alles at. (Zelfs extra)

    • Hi C, ja dat snap ik. Dus dan helpt de weegschaal om te zien dat je op de goede weg bent. Kon je het toen trouwens ook aan andere dingen merken dat je aangekomen was? Ik kan me voorstellen dat je het misschien ook zou kunnen merken aan je energieniveau of weerstand? Hoe was dat voor jou?

  4. Reden 15 voor gooi ‘m uit het raam. Ik geniet meer van wat ik eet sinds ik niet meer op de weegschaal sta
    Ik heb hem niet nodig. Heb een favoriete broek die mijn weegschaal is, zit ie een beetje strak is het opletten geblazen
    Sinds ik niet meer op de weegschaal sta ben ik steeds minder met eten bezig
    En geniet ik van wat ik eet.

  5. Reden 14 voor gooi ‘m uit het raam
    Een reden om hem uit het raam te gooien is voor mij dat hij altijd in de weg staat en ik er elke keer mijn tenen tegen stoot of de reden dat hij alleen maar stof staat te vangen omdat ik hem toch niet gebruik.

    Hij roept bij mij alleen maar heel veel spijt en frustratie op. (Moest er van mijn behandelaar 1x per week op en nu dus trauma)

  6. We houden ‘m reden 1: Voor mij is een weegschaal soms juist goed. Omdat het me confronteert met mijn overgewicht, wat ik normaal gesproken wegstop: ‘ Het valt toch wel mee’. Nee dus. Een weegschaal liegt niet, ik wel.

  7. Tijdens het schrijven van dit blog vroeg ik me trouwens af: hoeveel weegschalen zouden er wel niet zijn in Nederland. Ik kon het niet vinden. Zag wel dat je bij bol.com maar liefst 196 verschillende soorten kunt kopen, variërend van zo’n € 14,83 tot € 179,00. Wat een waanzin. Is er iemand die dat weet? Je hebt er niets aan, maar ik vind het toch interessant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *