10 jul

Wat er ook gebeurt, blijf ademen

Blijf ademen’t Leven is niet altijd even simpel en hoe je daar zelf mee omgaat al helemaal niet. Weet dat hoe rottig het ook is, hoe ellendig je je ook voelt, er altijd een oplossing is die helpt. In alle gevallen: blijf ademen.

 

.

.

Doordraven

Minimaal twee keer per jaar heb ik last van vreemde verschijnselen. Ik weet niet wat er gebeurt vlak voor de zomervakantie en vlak voor de kerst, maar op de een of andere manier denk ik altijd dat de wereld eindigt na die tijd. Ik wil nog alles af, in gang gezet, opgelost, ingekocht en opgeruimd. Ik heb een overvolle agenda, werk me de blubbers, loop m’n benen uit mijn lijf, heb eindeloze to do lijstjes en voel de stress toenemen. En meestal gebeuren er dan ook nog allerlei dingen waar ik absoluut geen rekening mee had gehouden of waar ik van slag van raak: zorgen over dochterlief, bestelde vakantieschoenen waar de orderbevestiging van kwijt is, ruzie “in the house”, extra ingelaste vergaderingen. Kortom stress.

Van de weeromstuit word ik dan alleen nog maar drukker en doe dan ook nog eens allemaal dingen die op dat moment helemaal niet nodig zijn: druk eindeloos op Facebook knoppen, haal om de paar minuten e-mail binnen op m’n telefoon en check belachelijk vaak mijn bankrekening. Totdat ik zo’n stemmetje in mijn hoofd hoor met “Verslaafdengedrag!” en dan besef ik dat ik weer eens een beetje aan het doordraven ben.

Dat doordraven is me niet vreemd, dat doe ik al mijn hele leven. Vroeger ontaardde dat steevast in eetbuien of dwangmatig strak geregisseerd eten. Later werd dat workaholic gedrag. Tegenwoordig heb ik door wat er gebeurt als ik zo in de stress stand schiet en kan er dan ook eerder weer uitstappen. Met een lach.

 

De sleutel is ademen

De sleutel is ademen: “Just breathe”. Voel maar eens wat je doet als de stress toeneemt. Door welke reden dan ook. Grote kans dat je aandacht en energie vooral in je bovenlijf zit. De gedachtes en to-do-lijsten buitelen door je hoofd, je ademt oppervlakkiger en hoger in je borst en je lichaam is in een continue staat van paraatheid en alertheid. Geen wonder dat je je zo gespannen voelt.

De sleutel ligt in je ademhaling. Rust in je ademhaling zorgt voor rust in je hoofd en geeft overzicht en rust in je handelen. In alle situaties. Hoe je dat doet? Het lijkt heel simpel en dat is het ook.

  1. Neem een paar minuten voor jezelf (al is het maar 1-2 minuten).
  2. Ga rechtop zitten of staan met je hoofd rechtop. Laat je schouders ontspannen hangen, ontspan je gezicht, mond en ogen en adem.
  3. Adem in en uit vanuit je buik (o ja, die was er ook nog ).
    • Adem in door je neus en laat via je longen je ademhaling doorstromen naar je buik, voel hoe deze opbolt.
    • Adem uit en voel je buik ontspannen.
    • Concentreer je op je ademhaling en je buik die op en neer gaat.
    • Doe dit een paar minuten of net zolang als jij wilt.
  4. Voel hoe het met je is en wat er nu aan de orde is om te doen (of niet).

 

.

Wanneer gebruik je dit?

  • Elke keer als je merkt dat iets je raakt (stress, spanning, emoties). Doe de oefening en merk dat de spanning verdwijnt en rust en helderheid hiervoor in de plaats komt.
  • Een paar keer per dag als rustmoment voor jezelf. Achter je bureau, op het toilet, in de bus, tijdens een vergadering, etc.. Je zult merken dat als je dit regelmatig doet, je steeds meer rust en overzicht krijgt , ’s avonds eerder tot rust komt en ook nog eens beter slaapt.

 

Wat je moet onthouden van dit blog? Niets. Alleen dat je blijft ademen.

Succes,

Charlie dakota

 

Gerelateerde blogs:

 

3 thoughts on “Wat er ook gebeurt, blijf ademen

  1. Wat een mooie blog weer.
    Ja ademen dat is echt essentieel en vooral ‘goed’ ademen dat is belangrijk en het heeft mij al zo vaak rust gegeven.
    Als je onrustig bent moet je beseffen dat goed en diep ademen je kan helpen, helaas is het vaak lastig om op zo een druk moment dit besef te hebben maar als je je dit dan beseft geeft het zoveel rust en een goed gevoel als je even tot jezelf kan komen en tot je adem.

    Ik dank mezelf er nog vaak voor dat ik 3 jaar geleden in een hele rottige tijd de keuze heb gemaakt om te gaan leren mediteren het heeft me zo vaak geholpen in de afgelopen jaren. Ik kan niet meer zonder en merk dat ik het soms ook onbewust even toepas. Even in m’n pauze, voor een lastig gesprek (op de wc een minuutje) of als ik weer eens ‘druk in mijn hoofd’ ben.

    Dank je wel voor deze mooie blog. Laat me weer even beseffen hoe goed het momenteel gaat en daar ben ik blij mee.

  2. Dank je wel. Op moment van onrust, doordraven en maar “zoeken” op facebook las ik je blog. Oh ja, het is weer zover! Wat een herkenning. Nu weer aandacht voor mijn ademhaling. Bedankt en ik wens je een hele fijne ontspannen zomer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *