29 mei

Honger, trek of emotie? Laat je lijf je antenne zijn voordat je naar eten grijpt.

je lijf je antenneEten. Dat kan behoorlijk verwarrend zijn. Want heb je nu honger, trek of last van een emotie, verveling of onrust? Laat je lijf je antenne zijn, dan wordt je heel veel duidelijk en ontdek je ook de oplossing. Hoe? Dat lees je in dit artikel.

.

De basisfuncties van eten

In principe heeft eten maar twee basisfuncties. Allereerst heb je natuurlijk eten nodig om je lichaam te voeden. Om alle cellen in je lichaam te verzorgen, vernieuwen en ervoor te zorgen dat je organen goed werken, je helder kunt nadenken en je energie hebt om te doen wat je wilt doen.

De tweede functie van eten is genieten. Alleen of met anderen. Genieten met al je zintuigen en je laten inspireren en verrassen door de smaak, de kraak, de geur, de kleur, de vorm, de bite, etc.

En dan hebben we als derde functie zelf nog een vreemde koppeling gelegd tussen eten en onze emoties of onrust. Waarbij we eten om onszelf te troosten, belonen, verdoven of ontladen. Best functioneel, maar helaas maar tijdelijk. Want daarna komt vaak de kater, de ontgoocheling, de schuld en schaamte.

Drie verschillende functies of behoeftes waar we vaak maar één oplossing voor kiezen: eten of eetbuien. Terwijl die drie behoeftes alle drie hun eigen aanpak en oplossing vragen. Het is bovendien ook nog eens heel simpel om erachter te komen wat je werkelijk nodig hebt: Laat je lijf je antenne zijn

 

Laat je lijf je antenne zijn

 

functies eten

Tijdens een lezing die ik gaf op het Better Event van Amber Albarda dit weekend, liet ik in een paar minuten ervaren hoe je zelf kunt voelen wat het verschil is tussen deze drie functies of behoeftes. Door je lijf je antenne te laten zijn.

Grote hilariteit en herkenning in de zaal toen eensluidend bleek dat je bij emotie of onrust een super onrustig en dynamisch gevoel hebt in je bovenlichaam samen met duizend-en-een gedachtes tegelijkertijd in je hoofd. Terwijl iedereen honger voelde op de plek waar je maag zit (tussen je navel en je ribbenboog). En juist bij de behoefte aan smaak of genieten direct bij alle deelnemers het water in de mond liep en ze het lekkere eten al bijna proefden. Zo kreeg iedereen duidelijk door hoe je het verschil kunt voelen tussen de drie behoeftes.

 

De juiste oplossing

Als je eenmaal weet wat je werkelijke behoefte is, dan weet je ook wat de juiste oplossing is. Want alleen als je jezelf echt geeft wat je werkelijk nodig hebt, zijn jij en je lichaam tevreden.

  • Heb je honger? Dan is het tijd om zowel lekker als waardevol te eten: zo puur en onbewerkt mogelijk, smaakvol en met alle bouwstenen die je lichaam nodig heeft (groente, fruit, eiwitten, gezonde vetten en langzame koolhydraten).
  • Is het de smaak die je nodig hebt? Kies dan datgene wat je het allerlekkerste vindt en neem niet genoegen met iets dat minder smaak heeft dan waar jij behoefte aan hebt (anders blijf je ervan dooreten).
  • Emotie of onrust? Dan helpt eten niet echt. Sta stil bij waar jouw onrust of emotie vandaan komt en onderzoek waar jij werkelijk behoefte aan hebt: je verhaal kwijt kunnen, een arm om je heen, ontladen of rust?

 

Ook ontdekken hoe jouw antenne werkt?

Wil je weten hoe dit bij jou werkt? Neem dan een paar minuten de tijd om ook te ontdekken waar bij jou de verschillen zitten tussen honger, smaak en emoties.

  1. Ga rustig zitten en adem een paar keer rustig in en uit.
  2. Denk dan aan een moment dat je echt honger had.
  3. Leef je vervolgens helemaal in (doe eventueel je ogen dicht).
  4. Voel dan waar dat gevoel van honger precies zit in je lijf en wat voor fysieke kenmerken je hierbij waarneemt: warm of koud, hard of zacht, bewegend of juist niet? Etc.
  5. Dit is jouw gevoel van honger.
  6. Laat het gevoel van honger dan los en adem een paar keer rustig in en uit.

Doe dezelfde oefening nu ook met een moment dat je puur behoefte had aan iets lekkers (dus zonder dat je op dat moment ook honger had). En tot slot met zo’n moment dat je last had van onrust of emoties.

Nu weet jij ook hoe voor jou het verschil voelt tussen honger, emotie of de behoefte aan smaak en heb je ervaren hoe jouw eigen antenne werkt. Je zult merken dat je hierdoor steeds zuiverder leert voelen waar je werkelijk behoefte aan hebt.

 

Gerelateerde blogs & links

 .

Hoe werkt jouw antenne?

Heb je net de oefening gedaan, was je ook bij het Better Event of zit je juist nog met een vraag? Deel je reactie via het reactieveld hieronder. Ik ben super benieuwd waar jij jouw honger, smaak en onrust of emoties voelt dus laat het weten.

4 thoughts on “Honger, trek of emotie? Laat je lijf je antenne zijn voordat je naar eten grijpt.

  1. Ik heb hetzelfde als Jessica. Trek en emotie zit inderdaad in je hoofd. En honger is een hele lichte misselijkheid. Of een rammelend gevoel in mijn maag. Grappig. Dat je zelf zoiets niet bedenkt, hè.

    • Ja grappig hè?. Terwijl het toch zo simpel blijkt.

      Als trek en emotie trouwens allebei in je hoofd beginnen, dan is ’t dus nog even voelen en beslissen voor jezelf wat het echt is want dan kun je nog twee kanten op.

  2. Wanneer ik de oefening probeer te doen, ervaar ik weinig verschil tussen ‘zin hebben in iets lekkers’ en ‘emotie’. Zijn er manieren om dit helderder te krijgen?

    • Hi Jessica, ja dat kan. Het kan zijn dat emotie je gedachten brengt op “iets lekkers voor jezelf”. En dan komen ze eigenlijk vanuit de zelfde bron en ervaar je hetzelfde. Je kunt de oefening “iets lekkers” nog een keer doen als je je daarbij zo’n moment voorstelt dat je helemaal tevreden en ontspannen bent en ook al genoeg voeding hebt gehad (vakantiegevoel?). Dit is de meest zuivere vorm van smaakbehoefte. Ik ben benieuwd wat je dan voor verschil ervaart.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *