27 nov

Last van te veel prikkels? Zet een ei om je heen

Ei-1“Zeg hoe is het eigenlijk met jouw ei? Gebruik je het nog wel eens?”, vraagt vriendin M. Ik kijk haar wazig aan. “Ei?”. “Ja” zegt ze “Jij deed toch altijd zo’n ei om je heen?”. En dan begint me wat te dagen: mijn ei, mijn hulpmiddel in bange dagen, mijn redder in de nood, mijn rust- en comfortbrenger. Hoe kon ik mijn ei vergeten? Nou bij deze het hele verhaal, want jij begrijpt waarschijnlijk helemaal niet waar ik het over heb. Terwijl je er wel veel aan kunt hebben. 

 

Als al je antennes aan staan

Ken je dat? Dat je al aanvoelt dat er ruzie is, als je ergens binnenkomt. Dat je al door hebt dat je vriendin het moeilijk heeft voordat je haar überhaupt aan de telefoon hebt. Dat je op de één of andere manier signaleert dat wat iemand zegt, niet de echte waarheid is. Of dat je al bijna pijn in je buik krijgt als iemand anders ongelukkig is?

Of dat je enorm geraakt wordt door de boosheid, felheid, goedbedoelde maar soms lullige grapjes of kritische opmerkingen van anderen. En dat die enorm binnenkomen, je omver halen en waar je nog uren, dagen of nachten over piekert.

Allemaal voorbeelden van een grote gevoeligheid voor wat anderen vinden en een groots en meeslepend inlevingsvermogen. Allebei geweldige eigenschappen, behalve als deze ten koste gaan van jezelf. Als je namelijk alles wat erom je heen gebeurt te veel laat binnenkomen, verdwijn je zelf steeds meer. Vervagen de grenzen tussen jezelf en de ander. En weet je zo langzamerhand ook niet meer wat je zelf vindt, wilt of kunt. Slopend.

 

De weg kwijt

Een jaar of acht geleden ontdekte ik dat de hele dag door alles bij mij binnen denderde. Ik dreigde mezelf kwijt te raken en was bang hieraan onderdoor te gaan. Iets wat ik me niet kon permitteren. Ik zat namelijk in een heftige fase van mijn leven. Ik was aan ‘t scheiden, m’n vader was net overleden, ik draaide veeleisende projecten voor m’n eigen bedrijf, moest tijdelijk alleen zorgen voor m’n dochters van 10 en 11, volgde een intense NLP-opleiding en probeerde ook nog zo goed mogelijk m’n sociale contacten te onderhouden. 

Ik wrong me in allerlei bochten om aan alle verwachtingen van mezelf en anderen te voldoen. Heel lang was dat goed gegaan. Zonder noemenswaardige problemen. Maar nu ontstonden er scheurtjes in wat ik aan kon. Ik begon de weg kwijt te raken.

 

Mijn ei

Ik wilde een oplossing voor mijn probleem. Een oplossing die ervoor zou zorgen dat niet alle prikkels meer binnen zouden komen. Niet de problemen of gevoelens van anderen, niet alle opmerkingen, niet alle wereldleed. Zodat ik mijn eigen leven kon leiden en daar ook energie voor zou hebben.

En toen, tijdens een NLP trainings-weekend, ontdekte ik mijn ‘ei’. Zeg maar mijn ‘Ei van Columbus’. Op een onbewaakt moment tijdens een NLP-oefening, bliepte deze oplossing vanuit mijn onbewuste zo mijn hoofd binnen. Een beetje vreemd, maar het was een ‘ei’.

Vanaf dat moment zette ik steeds als het nodig was een denkbeeldig ei om me heen. Van een soort semi-transparant wit materiaal. Met een luikje dat ik open of dicht kon zetten om toch contact met andere mensen te houden en te kunnen communiceren.

Ik geef toe: het klinkt enorm vaag en zweverig, maar wat een verademing! Alleen al het denken aan mijn ei, zorgde voor een soort virtueel beschermlaagje. M’n gevoeligheid voor prikkels nam af, ik werd rustiger en kon gemakkelijker anticiperen op wat nodig was.

 

Wat zijn de voordelen van zo’n ei?

  • Het ei beschermt je voor te grote invloed van anderen en lastige situaties terwijl je nog steeds open staat voor anderen en voor wat er gebeurt.
  • Het ei filtert alle prikkels om je heen en maakt dingen behapbaar (zonder dat je zelf onderuit gaat).
  • Je ervaart meer rust en overzicht zodat je gemakkelijker kunt focussen op wat nodig is.
  • Minder last van prikkels en meer rust zorgen ervoor dat je dichter bij jezelf blijft. Dit voorkomt eetbuien.
  • En daarbij is het ook nog eens enorm grappig om zo’n raar virtueel ‘ei’ achter de hand te hebben zonder dat iemand het weet (een soort ‘secret weapon’).

 

Test het uit

Ben je ook vaak overprikkeld? Ontdek dan uit wat jouw eigen virtuele ei (of een andere vorm die beter bij je past) je oplevert. Test het met behulp van onderstaande oefening:

  • Ga comfortabel zitten met je rug rechtop en adem een paar keer rustig in en uit in je eigen tempo.
  • Stel je nu voor dat je om je heen een groot ei zet met een kijkvenster ter hoogte van je hoofd dat je open en dicht kunt doen.
  • De grootte en het materiaal van het ei bepaal je helemaal zelf. Kies waar jij vrolijk van wordt: ruim of wat dichter om je heen, dik of dun materiaal, transparant of ondoorzichtig, gekleurd of wit, goud of zilver, etc.
  • Ervaar wat prettig en comfortabel voor jou is en pas je ei net zo lang aan totdat het voor jou goed voelt. Heb je niks met een ‘ei’, maak er dan gerust wat anders van (een wolk, een zon, een energie, een …….). Het is jouw ding.
  • Als je merkt dat het goed is zoals het is, concentreer je dan weer op je ademhaling.
  • Je hebt je ei of eigen vorm comfortabel om je heen. Test nu de werking uit:
    • Stel je nu voor dat je in zo’n situatie belandt dat er normaal van alles bij je binnenkomt. Merk wat er anders is nu jij je ‘ei’ of vorm om je heen hebt.
    • Is het helemaal goed? Bedenk dan hoe je je ‘ei’ kunt activeren op moeilijke momenten. Als bescherming voor jezelf en je energie.
    • Is het nog niet helemaal goed, pas dan je ‘ei’ of vorm aan. Pas aan en test totdat het voor jou goed werkt.

Gerelateerd blog: Wat er ook gebeurt blijf ademen

 

Deel je ervaring

Ik ben heel benieuwd hoe jij de werking van het ‘ei’ ervaart. Of misschien heb jij wel hele andere manieren ontwikkeld om jezelf te beschermen. Of heb jij helemaal niets met zo’n vaag ‘ei’. Hoe dan ook, leuk als je je mening en ervaring deelt.

 

8 thoughts on “Last van te veel prikkels? Zet een ei om je heen

  1. Hi C, goed idee om een soort prikkel-barometer in te bouwen.

    Wat ook kan is op basis van je agenda bepalen wanneer je je ei moet activeren. Vaak weet je al van tevoren wanneer je meer prikkels krijgt. Bij mij zijn bijvoorbeeld feesten en partijen vaak energie-slurpend. Een mooi moment voor zo’n extra beschermlaagje.

  2. Die overprikkeling herken ik maar àl te goed! Grappig om deze versie te lezen.

    Ik vind het lastig om te voelen wanneer ‘dat ei’ nodig is. Ik probeer dit te herkennen met een denkbeeldig glas, wat maar voor 3/4 vol mag zijn met prikkels. Als het 3/4 vol is …… ei gebruiken!!!
    Want zodra het overstroomt wordt het een smerige boel (overprikkeling / overeten / overcompenseren enz)

  3. Heel goed idee.Was er al langer naar op zoek.Denk dat dit wel ’s kan gaan werken en niet alleen wat eten betreft maar compleet goed voelen en helpen grenzen te stellen! Dankjewel!

  4. Zeer herkenbaar! Voor mij is het geen ei, maar echt een harnas dat ik om me heen draag en dat hier en daar nog gaatjes heeft zodat het juiste nog tot bij mij kan komen. Wat er toch ongewenst is doorgekomen stuur ik langs hetzelfde gaatje weer terug naar buiten. En zoals je zegt, het geeft je een stuk rust.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *