29 jan

Hé, doe je mee? Werken aan eetstoornisherstel tijdens de Corona avondklok en lockdown

Daar zitten we dan. Al maanden in Corona lockdown en nu ook nog vanaf 21.00 uur aan huis gebonden door de avondklok. Wat nu? Nog maar weer een film of serie of de zoveelste nieuwsshow met steeds hetzelfde nieuws? Of doe je mee om deze avondklok avonden te gebruiken als me-time. Om stappen te zetten in het loslaten van je eetstoornis of andere gewoontes die je kwijt wilt? Vandaag stap 1 (van vier).

 

Deze lockdown en avondklok periode brengt onrust

In deze Corona tijd lijkt het soms alsof we stilstaan. Alsof we in de wacht staan en niet meer weten of en wanneer we weer kunnen gaan bewegen. Meer thuis en binnen, minder menselijk contact, lol, gekkigheid, mogelijkheden tot expressie, inspiratie, ontlading of beweging. Of juist in drommen in de natuur, in de rij voor de coffee to go en op die plekken waar beweging nog wel mogelijk is.

Als ik besef wat er allemaal niet kan en wat ik mis (knuffels, vrienden/familie, de kroeg, uit eten, bioscoop) dan frustreert me dat. Totdat ik me realiseer dat ik juist deze tijd ook kan gebruiken als me-time. Dat ik juist deze avondklok avonden stil kan staan bij de dingen die ik niet meer wil en waar ik afscheid van wil nemen. Dat de avondklok avonden me ook tijd geven te dromen, me te verdiepen in die dingen waar ik wél zin in heb, blij van word of nieuwsgierig naar ben.

 

Werken aan je eetstoornis in de avondklok tijd

Vanochtend stond ik onder de douche en bedacht ik dat juist deze avondklok tijd een mooi moment is om stappen te zetten richting het bereiken van doelen en het loslaten van eetstoornissen of ongewenste gewoontes. Dus ik bedacht vier stappen om mee aan de slag te gaan. Vandaag begint stap 1 en de komende tijd ontvang je steeds de volgende stap via mijn blog.

 

Doe je mee met stap 1?

Stap 1. Volg de weg van Disney en maak twee collages

“If you can dream it, you can do it”. Een uitspraak van Walt Disney waarmee hij beroemd is geworden en die de pijler is van zijn succes. Als je iets voor je kunt zien in beelden, heb je de basis voor succes al te pakken. Het visualiseren van waar je staat en wat je wilt bereiken geeft zowel inzicht als richting. Waarbij visualiseren van het oude duidelijk maakt wat je niet meer wilt en het visualiseren van de toekomst je motiveert, helpt te kiezen en je kan stimuleren er elke keer weer voor te gaan.

In deze eerste stap van vier, maak je tijd voor me time door twee collages te maken. Zelf gebruik ik vaak plaatjes van Google (zie onderstaande voorbeelden) of maak een Pinterest bord, maar je mag natuurlijk ook knippen, scheuren, plakken, tekenen, schilderen, een muziekstuk ervan maken of een andere manier gebruiken die bij je past.

Maak twee collages op jouw eigen manier: eentje van het NU en een van je toekomst.

  • 1 collage die visualiseert hoe je je nu voelt nu je nog kampt met je eetstoornis of die ongewenste gewoontes.
  • 1 collage over hoe jij je toekomst ziet. Als je geen eetstoornis meer hebt, vervelende gewoontes achter je hebt gelaten en bereikt hebt wat je zou willen bereiken. Als je daar bent waar je zou willen zijn, alles doet wat je zou willen doen, je precies voelt hoe je je zou willen voelen en helemaal denkt zoals jij zou willen denken. Plak in deze collage ook een foto van jezelf zodat het helemaal een collage wordt van jouw leven.
Collage eetstoornis

voorbeeld collage eetstoornis

voorbeeld collage doel

 

Ik ben benieuwd naar jouw collages, hoe je daarmee de avondklok avonden beleeft en vooral wat jouw collages je nu al voor inzichten en keuzemogelijkheden geven. Tot de volgende keer. Dan gaan we een stap verder.

Wil je gelijk verder met stap 2? Deze vind je via deze link: werken aan je doel en eetstoornisherstel vanuit je luie stoel.

23 thoughts on “Hé, doe je mee? Werken aan eetstoornisherstel tijdens de Corona avondklok en lockdown

  1. Wat een mooi initiatief! De collage is af en wat fijn om een positieve toekomst visueel op een mooie plek te hebben hangen. Dank voor deze inspirerende opdracht Charlie.
  2. Wat een leuk idee! Heel inspirerend. Doe (met deze stap) niet mee maar volg de komende blogs en stappen zeker. Zit nu in mijn eigen proces en ontwikkelingen (niet eetstoornis gerelateerd)
  3. Wat een super goed idee. Je huis mooi maken is leuk, maar dit is nog veel mooier. Als je het voor je ziet, zet je het energetisch al in actie, en hoe vaker je kijkt naar datgene waar je afstand van wilt nemen en datgene wat je wilt bereiken, hoe meer het werkelijkheid wordt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *