09 jan

Brrr….. griezelen van vet

brrrr vet Vette mayo, grote klonten boter, vette vellen aan de kip, een plas olie in de pan, slagroom door een saus, vetparels in de soep, boter op brood. Toen ik boulimia had moest ik daar allemaal niets van weten. Want van vet, daarvan word je …..natuurlijk VET. Moddervet. Vet, daar griezelde ik van, ik werd al misselijk bij de gedachte. Bovendien vet, dat heb je nergens voor nodig had ik bedacht.

Dus ik ging voor mager. Magere yoghurt, het droogste borststukje van de kip, ik bakte vlees (magere tartaartjes) zonder extra vet, at brood zonder boter, maakte dressing zonder olie en ging vette sauzen en gerechten uit de weg. Nergens voor nodig die vette troep. Snapte werkelijk niet waarom andere mensen dat niet zagen. Maar ja, ik had een eetstoornis en zij niet. Dus wie was nu gek?

 

De waarheid over vet

Nou was ik natuurlijk niet helemaal gek want er was allang bekend dat je voorzichtig moest doen met bepaalde vetten (verzadigde) die slecht voor je hart- en bloedvaten zouden zijn en als je te veel vet eet, is dat natuurlijk ook niet gezond voor je. Maar pas toen ik ging herstellen van mijn eetstoornis kwam ik achter de echte waarheid over vetten en deze was een stuk genuanceerder en ook totaal anders dan ik had gedacht. Dit is wat ik ontdekte.

 

Je kunt niet zonder vetten!

Je kunt niet zonder vetten (ook al dacht ik vroeger van wel). Je lichaam heeft vetten nodig om te kunnen functioneren, je hoofd heeft vetten nodig om te kunnen nadenken en vetten zorgen bovendien voor brandstof en bescherming van je lichaam. Een gezond vetpercentage voor mannen is, niet schrikken hoor, zo’n 10-20% en voor vrouwen 20-35% (afhankelijk van je leeftijd).

  • Vetten zorgen dat je cellen optimaal beschermd zijn door om iedere cel een beschermlaagje te leggen.
  • Vetten zorgen ervoor dat je snel kunt nadenken. Onze zenuwen zijn allemaal bedekt met een dun laagje vet (zoals de plastic huls om een elektriciteitskabel). Hierdoor kun je zo snel denken.
  • Vetten zorgen ervoor dat je stofwisseling beter verloopt, je immuunsysteem sterk word en blijft en dat je lichaam hormonen kan aanmaken die o.a. nodig zijn voor je energiehuishouding.
  • Vetten leveren onmisbare vetzuren (alfa linoleenzuur en linolzuur) en zijn dragers van in vet oplosbare vitamines A, D, E en K die je nodig hebt voor celopbouw en –onderhoud, sterke botten en tanden, je celstofwisseling en bloedsamenstelling.

 

Het gaat mis als je te weinig (gezonde) vetten gebruikt

Als je te weinig vetten binnenkrijgt gaat het in je lichaam net als met een auto die onvoldoende brandstof of olie heeft. Die gaat sputteren en stotteren en vooral ook overmatig slijten. Je hebt minder energie doordat je hormoonhuishouding niet meer klopt, je kunt minder helder nadenken en je concentreren. Je spijsvertering raakt van slag en je lichaam gaat dan zelf ook alles in het werk zetten om andere voedingstoffen om te zetten in vetten (bijvoorbeeld koolhydraten) waardoor je juist zwaarder wordt. Toen ik na mijn boulimia eindelijk voldoende en gezonde vetten ging gebruiken voelde ik me fitter en sterker, ik at meer maar kwam ook op een gezond en stabiel (zelfs lager) gewicht terecht.

Wil je weten wat nu gezonde vetten zijn, lees dan verder.

 

Waar griezel jij van?

Griezelen van vet. Dat deed ik toen ik boulimia had. Hoe kijk jij naar vetten of andere voedingsmiddelen? Welke voedingsmiddelen ga jij uit de weg? En waar griezel of gruwel jij van? Deel je reactie of vraag in het reactieveld hieronder.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *