20 mrt

Wat te doen als koken je “worst nightmare” is? 7 tips om hier relaxed mee om te gaan.

Als-koken-je-worst-nightmare-is_2Ik houd van koken. Van het bedenken van wat we gaan eten, het inkopen doen tot het kokkerellen zelf. Ik geniet er elke dag van. Dat dat lang niet voor iedereen geldt, merk ik elke dag in mijn praktijk. Voor veel mensen is koken hun “worst nightmare”. Hoe groot dit probleem is lees je hier. En ook 7 handige tips die het dan weer behapbaar maken.

 

Je zou zeggen dat als je boulimia of eetbuistoornis hebt, koken toch geen probleem moet zijn. Als je namelijk ziet hoeveel en wat voor ongezonds je allemaal naar binnen kunt werken tijdens een eetbui, dan is een gezonde maaltijd natuurlijk een “piece of cake”. Nou, mooi niet dus. Want je kunt aardig wanhopig worden van dat koken:

“Je bent verdorie 5x bezig met dat stomme eten” hoor ik vaak. Het bedenken alleen is al een enorme frustratie (1). Vervolgens boodschappen doen (2) terwijl alle verleidingen in de hele supermarkt tegen je roepen “eet me”, je de heerlijkste geuren ruikt van versgebakken brood, er overal blokjes kaas of worst naar je liggen te lachen en de bakken vol snoep en snacks je in ieder gangpad de weg versperren naar de kassa. Dan het klaarmaken waar je ook niet iedereen voor wakker kunt maken (3). Zeker niet als je griezelt van eten aan je handen, snijden, kookgeuren, etc. En dan moet het opeten (4) nog beginnen terwijl je weet dat, als klapper op de vuurpijl, ook nog het opruimen eraan zit te komen (5) met vieze etensresten, vette pannen en een verstopt afvoerputje. Brrrr.

 

Hoe kun je koken nou behapbaar maken?

Tja, eigenlijk heb ik hier slechts twee simpele tips voor:

Tip 1. Accepteer dat het je “worst nightmare” is.

Geef het maar gewoon toe. Je ziet er tegen op. Je baalt ervan. Je vindt het verschrikkelijk. Pffff. Gooi het eruit en laat het er maar gewoon zijn. Niet iedereen hoeft koken leuk te vinden. Jij hebt gewoon andere kwaliteiten. Dus relax.

Tip 2. Kijk hoe je het jezelf makkelijker kunt maken.

En als je dan eenmaal hebt toegegeven hoe lastig of ingewikkeld je koken vindt, kijk dan hoe je het zo gemakkelijk mogelijk kunt maken. Doe niet moeilijk. Gemak dient de mens dus profiteer ervan. Hieronder 7 tips om gezond te eten, maar wel super gemakkelijk zonder dat het jou te veel tijd, hoofdbrekens of stress bezorgt.

7 makkelijke tips

1. Verzamel gemakkelijke recepten

receptenkaartjesEr zijn bergen recepten die je in 15-25 minuten tijd op tafel kunt zetten. Verzamel deze snel-klaar-toppers bij supermarkten, via internet of vriendinnen.

Komende week trouwens al zin in een handig weekmenu? Meld je dan aan voor de avogel.nl/lentekuur. Een handig weekmenu, compleet met boodschappenlijst, recepten en kookvideo’s. Ik heb aan de lentekuur meegewerkt en kan je al verklappen dat het smullen wordt. Meedoen is gratis.

2. Maak een twee-weken schema

Verzamel 14 verschillende gemakkelijke snel-klaar recepten voor hoofdgerechten bijvoorbeeld via de Allerhande (sla ze op in een kookschrift). Dan eet je alle gerechten 1x in de twee weken en eet je toch gezond en gevarieerd.

3. Kook voor twee dagen tegelijk

Kook gewoon een dubbele portie. Dan hoef je maar 1x in de twee dagen te koken. Of vries de helft in voor een week later. Je kunt er altijd nog een frisse verse salade bij eten voor het verse gevoel.

4. Pijnig jezelf maar 1x in de week

Bespaar jezelf de stress van iedere dag boodschappen doen. Doe het gewoon eens in de week. Dat scheelt al zes dagen bedenk en supermarkt-stress.

5. Kook en eet samen met anderen

Gedeelde smart is halve smart. Vorm een eetclub met mensen in de buurt die ook geen zin hebben om iedere dag te koken. Of kijk op eetclub.nl of kokenmetelkaar.nl voor een eetclub bij jou in de buurt.

6. Laat recepten en ingrediënten thuisbezorgen

Ik hoorde steeds enthousiaste verhalen over Hello Fresh. Zij bezorgen alle recepten en ingrediënten die je hiervoor nodig hebt in één keer thuis. Ik heb het uitgetest. Ik had eerst wat weerstand omdat ik het veel te leuk vind om zelf te bedenken wat we gaan eten, maar ik was aangenaam verrast. Heerlijk en gevarieerd, in de juiste hoeveelheden en veel pure en onbewerkte ingrediënten. En je hoeft er de deur niet voor uit. Je kunt kiezen voor boxen voor 3 of 5 dagen en voor 1-6 personen en of je vegetarisch wilt of niet.

Hieronder een collage van onze testweek.

HelloFresh unboxing

.

7. Er zijn hulptroepen in de buurt. Benut ze

Jij houdt misschien niet van koken, maar er zijn veel mensen die wel van koken houden. Maak er gebruik van. Hierbij een paar links naar leuke sites:

  • thuisafgehaald.nl Hier staan 7.500 thuiskoks voor je klaar (ook bij jou in de buurt) om een potje voor je te koken. Van stoofpot tot Thaise curry. Je kunt het zo voor een heel schappelijk bedrag bij hen thuis afhalen. Allemaal vers en vol passie gekookt.
  • restovanharte.nl kookt op 34 locaties door heel Nederland één of twee avonden per week een gezond driegangendiner voor 7 euro.
  • eetumee.nl is ook zo’n initiatief. Helaas doen nog maar weinig steden mee, maar wie weet.
  • Of vraag het je buren, ouders, vrienden, kennissen. Misschien vinden zij het harstikke leuk om jou af en toe een heerlijke maaltijd toe te stoppen.

 

Hoe ga jij het jezelf gemakkelijk maken?

Welke tip spreekt jou het meeste aan en hoe ga je die toepassen deze week? Deel het in het reactieveld hieronder. O ja, en als je nog meer gemakkelijke tips hebt, laat het dan vooral ook weten. 

7 thoughts on “Wat te doen als koken je “worst nightmare” is? 7 tips om hier relaxed mee om te gaan.

    • Grappig ik las dit artikel toevallig ook (zat bij m’n ouders me te vervelen en pakte de krant) en dacht meteen aan deze blog 🙂
      Ik zou het zelf denk ik niet zo snel doen maar ik vind het wel een leuk initiatief.

  1. Dat verkeerd eten en de gevolgen dat kan inderdaad voor iedereen anders zijn en tja wat is verkeerd? Dat blijft de vraag.

    Wat verkeerd eten betreft eigenlijk geen gewone avond maaltijd (weinig tijd en geen zin) maar snel een beetje yoghurt en eierkoek. En de gevolgen waren ’s avonds een behoorlijke eetbui met veel chocola, koek enz en daarna weer braken. Ja voor mij lang geleden en weer even schikken eigenlijk.

    • Oh, wat herkenbaar Jolanda. Ik kan me voorstellen dat je ervan geschrokken bent, maar zo werkt het inderdaad. Een incomplete, onvolwaardige maaltijd zorgt voor eetbuien en frustratie. Ik doe het inmiddels niet meer. Wat er ook gebeurt. Ik zorg dat ik de maaltijd toch zo aankleed dat deze klopt. Ondanks dat m’n kinderen en lief met mij erbij niet ongegeneerd kunnen genieten van ‘fast food’ zoals ze zelf zeggen, kunnen ze er inmiddels wel om lachen geloof ik. Dus als we friet halen met chicken wings zorg ik er altijd voor dat we ook een salade erbij eten of minimaal wat rauwkost in de vorm van komkommer, paprika, tomaat. Iedereen eet daar overigens heerlijk van mee. En als ik alleen tijd heb voor brood ’s avonds zorg ik er ook altijd voor dat ik nog wat rauwkost erbij eet. Sinds ik dat doe, heb ik ’s avonds nooit meer snaai-buien. En doe ik het niet dan, heb ik altijd ’s avonds een onvoldaan gevoel en ga snaaien. Ik eet dus altijd een combinatie van kookhydraten, eiwitten en bergen groenten. Wat er ook gebeurt. Mis ik 1 van de 3, dan wordt het moeilijk om niet te gaan snaaien en voel ik me ongelukkig en onvoldaan. Ik doe het dus niet meer. M’n leven is te mooi om me ongelukkig te voelen over eten.

      • meestal let ik er ook wel op dat ik deze drie die jij nu noemt ook elke avond in mijn maaltijd heb. Dit is ook wel iets dat ik afgelopen jaren heb geleerd. Het schiet er wel eens bij in en dan vooral de groente helaas maar dan neem ik meestal nog een stuk fruit na het eten. Gisteren al de hele dag geen normaal ritme en veel gezeur op werk dus malen in mijn hoofd en dus geen zin en ga maar door…..

        Vandaag weer goed gegaan en bij de pizza een heerlijke salade gegeten 🙂

  2. Zo dit is echt heel herkenbaar!

    Het blijft een ramp het koken. Dacht altijd dat het aan mij lag en alleen ik dit had, zag niet in dat anderen dit ook hebben. Zoals je al beschrijft je bent 5 keer per dag bezig met eten. Werk ook nog eens met kleine kinderen waar ik eten voor moet maken ( fruit, brood, crackers) Krijg wel steeds meer tips en ideeen om het makkelijker voor mezelf te maken maar het liefste kook ik gewoon niet. Ik eet ook 1 a 2 keer per week bij mijn ouders om toch goed te eten maar er niet zelf mee bezig te hoeven zijn.

    (Gisteren weer een slechte dag geen zin om te koken en dus ‘verkeerd’ gegeten met alle gevolgen van dien…… Echt een misstap begaan balen…)

    • Nee hoor, ligt echt niet aan jou. Er zijn veel meer mensen die hier last van hebben. En overigens niet alleen mensen die een eetprobleem of eetstoornis hebben. Ik ken ook mensen die helemaal niet van koken houden, het maar een noodzakelijk kwaad vinden en zonde van hun tijd omdat ze veel liever met iets anders bezig zijn. Maar goed, het kan natuurlijk ook zijn, dat je er ooit de lol wel van in gaat zien en dat dit een fase in je leven is. Who knows?

      Ja, zo’n slechte dag kan er af en toe gewoon bij zitten. Ik hoorde van de week dat het handig is om gewoon van de 80/20 regel uit te gaan. 80% van je tijd eet je goed en 20% niet. En daar hoef je je dan ook niet schuldig over te voelen. Ik vond dat wel een relaxte benadering. Ben trouwens wel benieuwd wat jij verstaat onder ‘verkeerd eten’ en ‘gevolgen’ want dat kan natuurlijk voor iedereen anders zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *