25 aug

Daar gaan we weer. 5 Tips hoe je na de vakantie redelijk ontspannen de draad weer kunt oppakken

vakantiegevoelHeb je dat ook? Net ontspannen terug van vakantie en voordat je het weet zit je weer in dezelfde sleur als voor de vakantie. Er moet weer opgeruimd, gewassen, gewerkt, familie en vrienden willen contact en er liggen tig klussen te wachten. Het vakantiegevoel dat je wilde vasthouden is al snel ver te zoeken en slechte gewoontes die even weg waren op vakantie, staan opeens weer voor je neus. Dit jaar pakte ik het anders aan en dat scheelt een hoop. 

.

Dit was mijn derde werkweek na de vakantie en dit jaar heb ik het eens anders aangepakt. Voorgaande jaren probeerde ik altijd wanhopig het ultieme hangmatgevoel vast te houden, maar dat lukte nooit. Ook schoot ik vaak spontaan de stress in en raakte gefrustreerd en narrig dat het vakantiegevoel zo snel weg ebde. Maar dit jaar heb ik het anders aangepakt. Ik zeg niet dat ik al de ultieme formule heb gevonden, maar dit voelt al een stuk beter. Wat heb ik gedaan?

 

1. Accepteer dat het dagelijkse leven anders is dan vakantie

Ik heb me er eindelijk bij neergelegd dat vakantie echt wat anders is dan thuis en weer aan het werk. Op vakantie zijn er geen verwachtingen. Iedereen weet dat je weg bent, je hoeft niet te werken, ziet wel waar de wind je waait, hebt de tijd om een beetje op te laden, om je heen te kijken en nieuwe ervaringen op te doen.

Thuis is echt wat anders. Je hebt je werk, studie, gezin, huishouden, sociale leven, sport, andere verplichtingen. Logisch dat thuis anders is dan vakantie. Andere omgeving, andere verwachtingen, andere verplichtingen. Deze zomer realiseerde ik me pas dat het eigenlijk heel raar is van mezelf om te denken dat ik dat vakantiegevoel thuis ook exact zo kan beleven. Loslaten dus die verwachting. Bereid je maar voor op een heftige omschakeling. Dat scheelt al een hoop.

 

2. Plan thuiskom-tijd in

Zorg dat je tussen thuiskomst en weer aan de slag moeten voldoende tijd inplant om de vakantierommel op te ruimen en te landen. Maar ook tijd om:

  • Even bij te slapen of uit te rusten van de reis.
  • De post en de kranten rustig door te kunnen nemen.
  • Een belletje te plegen.
  • Boodschappen te doen.
  • Nog even op een terrasje te kunnen zitten.
  • Een beetje te lummelen of rommelen.
  • Nog lekker een boekje te lezen.
  • ….. of wat je ook maar wilt doen als je thuis komt.

 

3. Schuif de sociale verplichtingen nog even voor je uit

Stap niet direct in de valkuil om direct naar je familie, buren of vrienden te moeten of direct uitgebreid met iedereen te moeten bellen. Natuurlijk is het fijn dat je even laat weten dat je veilig thuis bent, maar parkeer de rest naar een rustiger moment. Geef jezelf wat ruimte om te landen. Die sociale contacten komen wel weer.

 

4. Plan ook opstart-tijd in en wees realistisch in wat mogelijk is

Je kunt niet verwachten dat je na thuiskomst gelijk alles weer op orde hebt. Ga er maar vanuit dat het 1-2 weken duurt voordat je je zaakjes weer op orde hebt. Dus wees realistisch in je planning. Ga niet direct met je hele to-do lijst op je nek lopen, maar doseer het.

  • Kijk in je agenda en wat je voor afspraken hebt staan (privé en werk) de komende twee weken.
  • Kijk met je frisse blik of deze afspraken ook nog steeds allemaal relevant zijn en prioriteit hebben. Verschuif of cancel waar dat logisch lijkt.
  • Bepaal op basis van hoeveel tijd je hebt, welke dingen van je to do lijst ook echt realiseerbaar zijn in de komende twee weken. Ik had de eerste twee weken na de vakantie steeds drie volle dagen met vier coachafspraken staan. Dat betekent ook 12 huiswerkopdrachten per week doornemen en voorzien van feedback. Kortom, ik heb op de andere dagen van die eerste twee weken alleen maar mijn mailbox opgeschoond, wat paperassen opgeborgen en deze blog geschreven.
  • O ja, bedenk ook dat het niet allemaal perfect hoeft en ook niet direct allemaal af moet. Doe het stap-voor-stap, net als op vakantie.

 

Misschien een goede tip hoe je niet te veel hooi op je vork neemt. Stel je voor dat je jouw to-do lijst aan een collega of vriend(in) zou geven, zou je er dan net zoveel op zetten? Of zou je er dan nog wat vanaf halen? Is dat laatste het geval, doe dat dan ook voor jezelf.

.

5. De televisie (of Netflix) nog even uit laten geeft vakantiegevoel

We hebben dit jaar nog zeker twee weken de televisie uit gelaten. In plaats daarvan hebben we een boek zitten lezen, uitgebreid de kranten van de afgelopen weken doorgenomen, de stad in gelopen, filmpje gepakt, een wandeling gemaakt, op het balkon gezeten en gegeten, herinneringen aan de vakantie opgehaald, wat klusjes in huis gedaan, wat met de kinderen gedaan en zelfs al een weekendje weg in oktober gepland. Kortom, genoten (toch een vakantiegevoel). Wat een rust en extra tijd geeft het als dat apparaat uit staat.

 

O ja, wat te doen met terugkerende eetbuien na de vakantie?

Heel veel mensen merken dat ze op vakantie geen enkele last hebben van eetbuien, maar dat ze direct bij thuiskomst weer op de loer liggen. Dit is deels het bekende Pavlov gewoonte effect, maar deels heeft het ook te maken met de onrust en stress van al het moeten dat weer de kop op steekt.

Kijk of mijn tips uit deze blog je ook helpen hierbij. Pak de draad van goed voor je lichaam zorgen met behulp van een regelmatig en gezond eetpatroon weer op. Zorg dat je voldoende slaapt en rust pakt (want soms is het moeheid waardoor ze weer de kop op steken). En lees anders mijn blog over onrust waarin je veel tips vindt die je door onrustige tijden slepen.

 

Wat zijn jouw thuiskom tips?

Door mijn nieuwe werkwijze, ben ik dit jaar de eerste twee weken na de vakantie goed doorgekomen. Ondanks dat het ook dit jaar weer best heftig was om die totaal andere routine weer in te stappen, was het mijn beste terugkomst ever. Met zelfs regelmatig nog een vakantiegevoel. Ik ben benieuwd hoe jij dat doet: op een ontspannen manier weer omschakelen. Dus heb je nog tips, laat het weten.

3 thoughts on “Daar gaan we weer. 5 Tips hoe je na de vakantie redelijk ontspannen de draad weer kunt oppakken

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *