Boeken boulimia, eetbuistoornis, binge eating

In dit overzicht “boeken boulimia, eetbuistoornis, binge eating” vind je een greep uit de boeken die ik zelf heb gelezen over boulimia en de eetbuistoornis,  met daarbij mijn review.

Bevrijd jezelf van eetbuien & boulimia – Charlie Paludanus

Ik kan natuurlijk geen review geven over mijn eigen boek, dus laat ik dat over aan de lezers.

“Bevrijd jezelf van eetbuien en boulimia is een eerlijk boek over erkenning en herkenning. Het is geen verhaal dat over iedereen behalve jezelf gaat, het boek is aan en voor jou geschreven. Als lezer word je in stappen begeleid in het ontdekken van je eigen leef- en eetpatronen. Met behulp van eigen ervaringen, handige informatie en goede metaforen zet de schrijfster je binnen een paar hoofdstukken al op het juiste spoor. In dit boek kom je moeilijkheden én talenten tegen waarvan je niet wist dat je ze had. Op een praktische manier helpt het boek je daarmee zelf op (de) weg naar herstel. In “Bevrijd jezelf van eetbuien en boulimia” zitten opdrachten die je wél wil uitvoeren. Hierdoor sta je niet langer vanaf de zijlijn naar jezelf te kijken, maar doe je weer mee. Dit is het eerste ‘zelfhulpboek’ dat tijdens mijn herstelperiode van boulimia een verschil heeft gemaakt. En verschil moet er zijn.”
– Judith, 28 jaar – in herstel van boulimia.

“Was dit boek er maar geweest toen onze dochter midden in een eetstoornis zat…”
– ouders van een dochter die inmiddels hersteld is van boulimia.

“Dit is het mooiste cadeau dat ik mezelf ooit heb gegeven. Het is een fantastisch hulpmiddel voor iedereen die, in welke mate dan ook, te maken heeft met eetbuien en daar niet meer meer door wil gaan. Ik heb het boek nog lang niet uit, er staat veel stof tot nadenken in, en het staat ook bol van oefeningen (die je graag wilt doen, dat in tegenstelling tot de oefeningen in veel andere ‘zelfhulp’ boeken waar ik meestal sceptisch tegenover sta. Trouwens, dit voelt niet als ‘zelfhulp’, Charlie praat tegen je, zij leidt je rustig door de pagina’s, bladzijde na bladzijde, je hebt totaal niet het idee dat je alleen aan het werk bent, nee, je doet het samen met haar!). Op iedere pagina ontdek ik wel een juweeltje: een mooie uitspraak, vergelijking, treffend voorbeeld, goed schema of helder advies. Een waarheid, een tip, een handvat, een beeld… Ik gun iedereen die eten gebruikt voor iets anders dan om jezelf te voeden en om van te genieten, dit boek. Zodat je weet dat het anders kan. Ik weet nu dat het mogelijk is.”
– Michèle, 46 jaar – in herstel van binge eating.

.

Big Brother – Lional Shriver

Wat doe je als je je broer na vier jaar terugziet en hij is 110 kg zwaarder dan de laatste keer dat je hem zag. Zeg je dan dat je schrikt of doe je net of er niets aan de hand is en wil je koste wat kost laten zien dat je van hem houdt ongeacht zijn postuur en schranspartijen. Ga je het gesprek aan? Durf je vragen te stellen over hoe het zover gekomen is? Pas jij jouw eet- en leefpatroon aan zodat hij zich minder ongemakkelijk voelt of ga je angstvallig jouw grenzen bewaken? In hoeverre kun je hem kwalijk nemen dat hij niet wil afvallen, als jij zelf ook ruim 10 kg te zwaar bent? Als het jou al een opgaaf lijkt, wat moet het dan voor hem zijn? En als hij dan al wil werken aan zijn overgewicht, moet hij het dan zelf doen of ga jij hem helpen als ‘jouw broeders hoeder’? Wie is er dan eigenlijk verantwoordelijk?

Big Brother is een indrukwekkend en bij tijden ook benauwend, misselijk makend en confronterend boek. Over het totale verlies van controle tijdens de enorme eetbuien van broer. Maar ook over angst voor eten en het dwangmatig vasthouden aan controle, wegen en afmeten van eten. En over teleurstellingen als het bereiken van een doel je niet oplevert wat je had verwacht. Een boek niet alleen over eten en gewicht, maar ook over ingewikkelde familie- en relatiebanden, verwachtingen en ongewenste bemoeienissen tussen broers, zussen, ouders en kinderen. Goed geschreven, food for thought.

Lionel Shriver schreef dit boek naar aanleiding van haar broer Greg die op zijn 55ste aan de gevolgen van morbide obesitas overleed. Dit stelde Lionel voor de vraag en worsteling of zij zijn overlijden had kunnen voorkomen.

Boulimie en eetbuien overwinnen in 10 stappen – Johan Vanderlinden

Een veelbelovende titel van een zeer ervaren psycholoog-psychotherapeut op het gebied van eetstoornissen.

Ik houd van praktische boeken en qua stappenplan is dit er absoluut eentje. Alle belangrijke onderdelen komen in dit boek aan de orde. Naast een uitleg over boulimia, de symptomen, mogelijke oorzaken en vervelende gevolgen, is het vooral een praktisch boek met veel opdrachten en testen om zelf aan de slag te gaan. Hieronder de 10 stappen op een rijtje:

1. Word je bewust van je probleem
  2. De lichamelijke gevolgen en risico’s uitsluiten
  3. Verken je motivatie en kies je doelstellingen
  4. Geleidelijk stoppen met eetbuien, braken en/of laxeren
  5. Tussentijdse evaluatie en het kiezen van nieuwe doelen
  6. Verkeerde opvattingen over jezelf bijsturen
  7. Je zelfvertrouwen vergroten
  8. Je lichaam positief leren waarderen
  9. Emoties leren herkennen, beheersen en communiceren
  10. Terugval voorkomen.

Praktische stappen dus en inhoudelijk goed. Helaas is de manier van schrijven wat afstandelijk. In de beschrijving van de eetstoornissen gaat het over “men” en wordt gesproken over “de patiënten”. Hierdoor lijkt het eerder een boek voor hulpverleners dan een zelfhulpboek. Terwijl dat wel de bedoeling is. Maar misschien is dat persoonlijk. Ik houd ervan om me direct aangesproken te voelen. Andere mensen vinden het misschien fijner om het meer van een afstandje te beschouwen. Verder is de vormgeving soms niet heel prettig en zijn er soms wel heel veel lijstjes en vragenlijsten die je door moet werken in de opdrachten. Opdrachten staan over meerdere pagina’s verdeeld waardoor het wat onoverzichtelijk/rommelig oogt en worden de opdrachten ingewikkelder dan volgens mij nodig zou zijn.

Maar de inhoud is praktisch en goed dus laat je niet weerhouden om dit boek te lezen en vooral te gebruiken in je weg naar herstel.

.

Ik eet als niemand het weet – Jaap Spaans

Een compact (140 pag.) en praktisch boek speciaal over boulimia nervosa en wat je hier zelf kunt doen. Handig als je boulimia hebt of denkt te hebben, maar minstens zo handig voor de mensen om je heen om te snappen wat het is. Wat ik zo fijn vind aan dit boek is dat het duidelijk is, to the point is en tegelijkertijd ook ruimte geeft er een andere mening over te hebben of om ermee te doen wat voor jou werkt. Jaap Spaans doet dat op een hele vriendelijke, rustgevende, bijna liefdevolle manier waarbij ook gevoelens als onzekerheid, schaamte en walging er gewoon mogen zijn. De hoofdstukken die ik zelf het meest aansprekend vindt zitten in de tweede helft van het boek:

• Wat zijn jouw doelen en motivatie om te herstellen?
  • Wat kun je doen (stap voor stap) om je gedrag te veranderen?
  • Wat kun je doen aan die rare gedachtes die je je hebt als je boulimia hebt?

Daarnaast wordt ook aandacht besteed over hoe je als gezin, vriend of vriendin iemand met boulimia kunt helpen. En bevat het boek allerlei praktische tips en oefeningen die je zelf kunt doen om inzicht te krijgen in je eetstoornis boulimia en hoe je je gedrag kunt veranderen.

Het boek is ook verkrijgbaar als e-book.

.

Liefde in plaats van chocola – Fenna Janssen

Dit boek is niet specifiek voor mensen met een eetstoornis geschreven, maar kan je wel helpen om van je eetbuien af te komen en een stabiel eetpatroon en gewicht te bereiken.

Ben je een emotie-eter? Of meer zo’n type die helemaal los gaat als er hapjes op tafel staan (verleidings-eter of Bourgondier)? Of eet je juist vanuit gewoonte en moet er bijvoorbeeld altijd iets lekkers bij de televisie? Fenna Janssen legt in dit boek helder, overzichtelijk en met handige voorbeelden uit hoe deze patronen werken en waar ze vandaan komen. En helpt je vervolgens ook hoe je hiervan af komt. Door te leren voelen wat er met je is en waar je werkelijk behoefte aan hebt.

Daarnaast geeft ze inzicht in de vicieuze cirkel van lijnen en aankomen en praktische tips om hieruit te komen. Hierbij gebruikt ze heel mooi een model uit de transactionele analyse. Vaak kruipen we onbewust in de verongelijkte kindrol (“ik mag toch best wel wat lekkers?”) of juist in de veroordelende kritische ouderrol van onszelf (“dat was niet zo slim om weer te snaaien”). Terwijl juist je volwassen positie (verzorgend, bemoedigend, zoekend naar de oorzaak van en oplossingen voor problemen) je beter helpt om goede keuzes te maken.

Dit boek laat zien dat eetbuien onder controle krijgen, het meest effectief is om op een gezond stabiel gewicht te komen. Daarnaast helpt een stabiel eetpatroon dat je je hele leven vol kunt houden, vele malen beter dan het volgen van mode- of crashdiëten (je vind de voors en tegens van de bekendste diëten in dit boek). Fenna adviseert zelfs emotie-eters nooit meer te lijnen want dat roept juist eetbuien op.

Tot slot geeft dit boek fijne tips, voorbeelden en alternatieven hoe je het gezellig kan maken met vrienden of tijdens feestjes, zonder dat je hiervan aan hoeft te komen.

Het enige minpuntje van dit boek vind ik het tellen van calorieën wat juist controledrang en een obsessie kan oproepen. Maar als je hier overheen leest en vooral Fenna’s kwalitatieve eet- en leef adviezen opvolgt, dan heb je aan dit boek een geweldig boek wat je kan helpen om goed voor jezelf te zorgen, op een stabiel gezond gewicht te komen en je eetbuien achter je te laten.

.

Monster & Mo – Nooit meer op dieet – Monique Rosier

Monique Rosier heb ik door haar manier van schrijven direct in mijn hart gesloten. Wat een heerlijk boek. Haar oprechte verhalen als ervaringsdeskundige over haar worsteling met anorexia, boulimia en alles wat daar tussen zit. Met een gezonde dosis zelfspot en humor. Met eerlijkheid en verwondering. Zoveel herkenbare situaties en problemen (als je een eetstoornis hebt gehad en overwonnen zoals ik). En wat een hoeveelheid praktische tips, adviezen en denkwijzen! Ondersteunend. Relativerend. Spiegelend. Praktisch. En vooral ook met een hart dat overduidelijk op de juiste plaats zit. Warm en liefdevol.

En ik sta helemaal achter de Monique’s manier van Vrij Eten. Alles mag en in alle hoeveelheden die jij wilt hebben op dat moment. Echt wilt hebben. Alleen al doordat alles mag, kun je ontspannen en leer je ontdekken wat je echt wilt doen, wilt eten en waar je werkelijk behoefte aan hebt. Soms is dat geen eten, maar juist iets anders. Handig om daarachter te komen. De tips en voorbeelden in het boek van Monique zullen je daar zeker bij helpen.

Het enige minpuntje aan dit boek is dat je door de grote hoeveelheid tips die niet in een bepaalde volgorde in het boek staan, op een gegeven moment denkt “heb ik dat niet al een keer gelezen”. Maar goed, soms helpt dat juist om de boodschap nog een keer op een andere manier binnen te krijgen. Dus doe er je voordeel mee.

.

Op zoek naar een specifiek boek?

Tussen deze boeken over boulimia niet gevonden wat je zocht? Of juist op zoek naar iets heel anders? Ga dan zelf op zoek via onderstaande zoekfunctie.