21 feb

Help, mijn dochter heeft een eetstoornis. Wat nu? 7 Tips – Tip 7 Zoek hulp

Dit is de laatste tip uit de serie van 7 tips voor ouders van een kind met een eetstoornis. Toen ik begon aan deze serie was mijn idee er vier delen van te maken. Om elk onderwerp toch voldoende tijd en aandacht te geven zijn het uiteindelijk zes delen geworden met daarin totaal zeven tips. De slot tip van vandaag gaat erover dat een eetstoornis als boulimia, anorexia en binge eating disorder, helaas meestal niet vanzelf over gaat. Dus zoek hulp! In deze blog de belangrijkste dingen om op te letten als je professionele hulp zoekt.

Een eetstoornis gaat meestal niet vanzelf over

Hardnekkig is het goede woord voor een eetstoornis. Een eetstoornis verdwijnt dan ook meestal niet vanzelf. Je zit vaak gevangen in je patroon van eten of niet eten. Iedere keer neem je jezelf voor, om te veranderen. Om gezond te gaan eten op regelmatige tijden. En om op een gezond gewicht te komen. Iedere ochtend een nieuw begin en ergens op de dag lukt het toch niet. De angst om dik te worden slaat weer toe, het is toch allemaal te beklemmend, je voelt weerstand tegen het eten dat op tafel komt of er is iets gebeurd overdag waardoor je je wel moet afreageren. Met een eetbui of juist, als straf, met niet eten of extreem compenseren. En het gevolg is dat je juist nog meer baalt van je zelf en je nog onzekerder wordt over jezelf dan je al was. Je raaktsteeds meer gevangen in de vicieuze cirkel van eetstoornissen. En dan is het lastig, bijna ondoenlijk, om hier zelf weer uit te komen.

Tip 7. Zoek hulp

1540932916_44b98da3da_zAls ouder zie je het allemaal gebeuren en zie je dat je kind zich steeds meer afsluit en minder zelfvertrouwen krijgt. Een eetstoornis gaat in de meeste gevallen niet vanzelf over. Zoek daarom zo snel mogelijk professionele hulp. Want hoe langer een eetstoornis duurt, hoe meer de patronen een automatisme worden en hoe langer het duurt om er weer vanaf te komen.

Een professionele therapeut/begeleider weet hoe je kunt herstellen van een eetstoornis en kan je kind en vaak ook jou hierbij begeleiden. Hierdoor geef je je kind de beste hulp die je kunt bieden en kun je zelf helpen door je te richten op de belangrijkste rol die je hebt voor je kind, namelijk helemaal vader of moeder te zijn (zie ook Tip 1. Vader of moeder zijn is genoeg).

Wat is belangrijk bij het zoeken naar hulp?

Via de huisarts, Riagg, GGZ, maar ook via internet wordt hulp aangeboden bij het herstel van eetstoornissen. Maar hoe weet je nu welke behandelaar de juiste is voor je kind? Naast dat het belangrijk is dat er een klik is tussen je kind en de behandelaar, vind je hieronder de belangrijkste eigenschappen om op te letten en naar te vragen als je op zoek gaat naar hulp.

Een goede therapeut/behandelaar*

  • is op de persoon gericht en niet op de ziekte
  • heeft goede kennis van en ervaring met de behandeling van eetstoornissen.
  • toont begrip en respect voor jouw problemen en klachten, neemt je serieus en kan zich goed inleven in je situatie.
  • neemt voldoende tijd, stelt je op je gemak en durft je ook te confronteren.
  • geeft inzicht in de kenmerken en achtergronden van je eetstoornis.
  • werkt zowel aan het normaliseren van je eetpatroon en gewicht als aan het verbeteren van de onderliggende problemen (zelfbeeld, lichaamsbeleving, emoties, sociale vaardigheden).

*Uit het boek “Zie mij voor vol aan” van Liesbeth Libbers en Simone de la Rie met daarin de uitkomsten van een landelijk onderzoek naar hoe mensen met een eetstoornis hun behandeling hebben ervaren en waaraan een goede behandeling volgens hen voldoet.

Tot slot. Hoe kaart ik het aan bij mijn dochter?

Jij kunt wel vinden dat je kind hulp nodig heeft, maar vindt ze dat zelf ook wel? Hoe kaart je het nu aan bij je dochter? Eigenlijk is er maar één antwoord mogelijk. Wees eerlijk. Deel je zorgen en je onvermogen om haar te helpen herstellen. En geef aan dat je daarom graag wilt dat ze door een professional geholpen wordt. En zoek vervolgens samen naar de hulpverlener die haar het meeste aanspreekt.

Welke tip heeft jou het meest geholpen?

Dit was de laatste uit deze reeks tips voor ouders. Welke tip heeft jou het meeste geholpen? En waar zoek je ook nog een oplossing voor? Laat het me weten via het reactieveld hieronder.

Lees ook de andere tips in deze reeks

  1. Vader of moeder zijn is genoeg
  2. Geef je kind de ruimte
  3. Wees oprecht geïnteresseerd
  4. Zorg eerst voor jezelf
  5. Geef je grenzen en wensen aan
  6. Laat de regie bij je kind
  7. Zoek hulp

Liever alle tips lezen op  je iPad of tablet? Download dan de pdf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

© Vrij van eetstoornis 2017